Trafikverkets förberedelser i full gång inför nationell plan

Riksdagen har nu beslutat om regeringens infrastrukturproposition. Därmed har ett viktigt steg tagits mot en ny nationell plan för transportinfrastrukturen som avser 2026–2037.

Beslutet innebär att de ekonomiska ramarna för planperioden är fastställda. Nästa steg är att regeringen ger Trafikverket ett uppdrag, i form av ett direktiv, att ta fram ett planförslag. Direktivet kommer, i likhet med propositionen, att ange viktiga utgångspunkter för Trafikverkets planrevideringsarbete, och då räknar vi med att ett intensivt arbete vidtar.

Pär-Erik Westin, projektledare för åtgärdsplaneringen
Pär-Erik Westin, projektledare för åtgärdsplaneringen. 

– Vi har under 2024 ägnat oss åt förberedelser och det gör att vi nu är redo för ett uppdragsdirektiv närhelst det kommer, säger Pär-Erik Westin, projektledare för åtgärdsplaneringen.

Utöver Trafikverkets löpande analysarbete har flera utredningar färdigställts.  Vidare har nya kalkyler och effektbedömningar tagits fram för såväl åtgärder i befintlig plan som nya kandidater. Löpande har Trafikverket också fört extern dialog med nationella och regionala externa aktörer. Under november och december har Trafikverket dessutom genomfört särskilda dialogmöten, sex regionala och ett nationellt med planrevideringen i fokus.

På de regionala dialogmötena hade särskilt de externa regionerna ett stort ansvar att förmedla samlade inspel. På det nationella mötet framträdde branschorganisationer som representerade ett brett perspektiv av samhället.

– Det har utgjort ett komplement till övrig dialog och har syftat både till att omvärlden ska få ta del av våra utgångspunkter för planrevideringsarbetet, och inte minst till att vi ska få inspel till planrevideringsarbetet, säger Pär-Erik Westin.