Trafikverkets 5G-utbyggnad får medfinansiering från EU
Trafikverket har beviljats EU-medfinansiering för att bygga 5G-infrastruktur för järnväg och nu förbereder sig Skandinavien för införandet av FRMCS. Bakom införandet står ett konsortium bestående av Trafikverket, Bane NOR och Øresundsbro Konsortiet.
Projektet 5G4RAILSCAND har fått 18 miljoner euro i finansiering från CEF-fonden, Connecting Europe Facility, för att bygga framtidens 5G-järnvägsinfrastruktur på sträckan Köpenhamn-Sverige-Oslo som en del av transportnätverket TEN-T- mellan Skandinavien och Medelhavet.
Bakom projektet för införandet av det nya 5G-systemet för järnväg FRMCS, Future Railway Mobile Communication System, står ett konsortium bestående av Trafikverket, Bane NOR och Øresundsbro Konsortiet, med Banedanmark som ansluten partner. Dessutom har en avsiktsförklaring undertecknats av parterna för ytterligare samarbete kring utrullningen av FRMCS i Skandinavien.
– Det här är en gemensam prestation och för Trafikverket är det en viktig milstolpe i vår genomförandeplan för FRMCS. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med våra grannländer i det här projektet Det här sänder också en viktig signal om att Skandinavien nu gemensamt förbereder sig för införandet av FRMCS, säger Mats Malmström, projektkoordinator på Trafikverket.
Arild Nybrodahl, ICT-direktör på Bane NOR och Rolf Sundqvist, järnvägschef, Øresundsbro Konsortiet instämmer och ser fram emot det gränsöverskridande samarbetet och att vara en del av att framtidssäkra en sömlös järnvägskommunikation mellan våra länder.
Finansieras av Europeiska unionen. De synpunkter och åsikter som uttrycks är endast upphovsmannens [upphovsmännens] och utgör inte Europeiska unionens eller Europeiska genomförandeorganet för utbildning och kulturs (EACEA) officiella ståndpunkt. Varken Europeiska unionen eller EACEA tar något ansvar för dessa.