Trafikverket har tagit fram ett planeringsunderlag för utbyggnad av elväg

Trafikverket har slutredovisat sitt uppdrag från regeringen att se över en framtida utbyggnad av elvägar i Sverige.

Elektrifiering är en viktig fråga som Trafikverket arbetar med på flera sätt. Vi arbetar för att tillgången på snabbladdare längs landets större vägar ska öka, vi upphandlar eldrivna vägfärjor och vi bistår som expertmyndighet gällande elflyg. Omställningen kräver att vi som myndighet är aktiva och ökar vår kunskap om nya lösningar för att elektrifiera vägtransportsystemet.

I fastställelsebeslutet till den nationella planen för transportsystemet 2022–2033 fick Trafikverket uppdrag att redovisa ett planeringsunderlag för en utbyggnad av elvägar i Sverige. Trafikverket har lämnat in sin slutrapport till Sveriges regering den 1 december 2024.

– Rapporten beskriver förutsättningarna för att bygga elvägar, elvägars roll i ett framtida elvägssystem och de samhällsekonomiska konsekvenser som en utbyggnad av elvägar skulle medföra, säger Kenneth Natanaelsson, strategisk planerare.

Elvägar är fortfarande i ett tidigt utvecklingsstadium på systemnivå och Sverige är ett litet land som är beroende av omvärlden. Trafikverkets bedömning är att det riskerar att bli allt för kostsamt för ett litet land som Sverige att vara först med en större elvägsutbyggnad i Europa.

Resultatet från den konsekvensanalys som vi genomfört visar att det under rådande förutsättningar sannolikt inte är samhällsekonomiskt lönsamt att etablera elvägar i en större omfattning på det statliga vägnätet i Sverige. De trafikvolymer som går på de högst trafikerade stråken bedöms inte vara tillräckligt stor för att det ska bli samhällsekonomiskt lönsamt.

– Vi gör bedömningen att det i nuläget finns allt för stora osäkerheter för att starta ett storskaligt infrastrukturprojekt i den här omfattningen, säger Vera Alsterberg, biträdande projektledare.

Trafikverket föreslår därför att Sverige inte ska planera för en större utbyggnad av elvägar på det statliga vägnätet under rådande förutsättningar. Det finns dock framtida osäkerheter som gör att det finns skäl att fortsatt följa utvecklingen kring elvägsteknologin och fortsätta bygga kunskap om förutsättningarna skulle förändras i framtiden.