Trafikverket avser att fortsätta planeringen av reservhamnskapacitet i den militära hamn som planeras i Kappelshamn.
Trafikverket fortsätter planeringen av en reservhamn i Kappelshamn
Trafikverket avser att fortsätta planeringen av reservhamnskapacitet i den militära hamn som planeras i Kappelshamn. För att en samlokalisering ska vara möjlig till 2030 behöver arbetet fortgå utan avbrott.
I mars 2024 fick vi uppdrag av regeringen att inleda förberedande utredningar och undersökningar för att en framtida reservhamn för Visby hamn ska kunna realiseras snarast möjligt i Kappelshamn.
Den 25 juni 2024 lämnade vi in en delredovisning av uppdraget och den 15 november har slutredovisningen lämnats in.
Uppdraget har genomförts i samverkan med Sjöfartsverket, Försvarsmakten och Fortifikationsverket.
Bedömda kostnader
Sjöfartsverket har på vårt uppdrag genomfört geotekniska undersökningar och förprojektering av farled och vändyta vid Kappelshamn. Fortifikationsverket har genomfört motsvarande undersökningar för hamnbassängen.
Sjöfartsverket har bedömt kostnaderna för planeringsåtgärder i farled till 21 miljoner kronor, fördelat över åren 2024 – 2027. Själva åtgärderna, som muddring och farledsutmärkning, bedöms kosta runt 80 miljoner kronor.
När det gäller åtgärder i hamnområdet som behövs för reservhamnens behov bedömer Fortifikationsverket att de kostar 165 – 260 miljoner kronor. Genomförd projektering krävs för att kostnaden ska kunna preciseras ytterligare.
Farledsåtgärder och anläggande av hamnområde bedöms kunna påbörjas 2028.
Fortsatt gemensam planering
Försvarsmakten vill att hamnen i Kappelshamn ska vara klar för militär verksamhet senast 2030. För att kunna integrera reservhamnskapacitet i den militära hamnen behöver planeringen fortgå utan avbrott.
Vårt uppdrag har hittills varit att göra förberedande utredningar och undersökningar för att en framtida reservhamnskapacitet. För att hålla tidplanen är vår bedömning att vi senast hösten 2025 behöver ett nytt uppdrag i vår myndighetsinstruktion. Beslut om finansiering behöver då också finnas på plats för att möjliggöra för oss att teckna nödvändiga avtal och överenskommelser.
Under tiden avser vi att tillsammans med övriga berörda myndigheter fortsätta vår planering. Bland annat har vi tecknat ett startbeslut som gör det möjligt för Sjöfartsverket att påbörja en farledsutredning som ska leda fram till tillståndsansökan.
Rapporten i sin helhet hittar du under länkar.