Ökad kunskap för en klimatsäkrad järnväg
Trafikverket forskar tillsammans med Europe’s Rail om hur järnvägsanläggningen bättre kan stå emot extraordinära händelser till följd av ett förändrat klimat.
Klimatförändringar påverkar oss på många sätt redan idag och sannolikheten för att vi drabbas av fler och kraftigare skyfall, utdragen torka och andra väderscenarier är hög. Därför anpassas redan nu våra anläggningar men vi behöver också öka vår kunskap och förståelse för vilka ytterligare åtgärder som behöver vidtas för att minimera riskerna för allvarliga störningar och för att erhålla ett transportsystem som är motståndskraftigt mot konsekvenserna av klimatförändringen.
Det finns många områden som kan bidra till att minska effekterna som anpassad infrastruktur, hållbar stadsplanering, nya metoder och material liksom ökad medvetenhet och beredskap. Men, för att göra rätt saker behöver vi veta vilka händelser som kan förekomma, i vilken omfattning och var det finns risker att de sker. Samtidigt är det viktigt att veta vilken effekt en händelse får på anläggningen och hur den proaktivt kan hanteras för att säkerställa driften.
Gemensam insamling av europeiska data
Järnvägen är ett viktigt transportmedel för gods och passagerare i såväl Sverige som Europa. Därför är Trafikverket med i projekt Rail4 Earth, som är en del av Europe’s Rail, och bidrar därigenom till ökad kunskap och förståelse för hur vi kan ta oss an klimatutmaningen och dess konsekvenser.
– Det är också första gången som vi gemensamt och systematiskt samlar in data från olika europeiska länder för att kartlägga den ekonomiska kostnaden av störningar på järnvägsnätet, berättar Amir Garmabaki som leder arbetet på Luleå tekniska universitet.
Matthias Asplund, projektledare för Rail4Earth i Trafikverket, fortsätter:
– Resultaten från projektet kommer att kunna användas i Trafikverkets regelverk för hur man ska bygga och underhålla infrastrukturen för en bättre motståndskraft mot klimatförändringarnas effekt.
Mer information
Detta projekt har fått finansiering från Europes Rail Joint Undertaking (JU) enligt bidragsavtal nr. 101101917. JU erhåller stöd från Europeiska unionens Horizon Europes forsknings- och innovationsprogram och andra medlemmar av Europes Rail JU än unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.