Foto: Anna Modin, Trafikverket
Fullsatt på FOI-dag luftfart 2024
Den 3 september arrangerade Trafikverket en heldag om forskning och innovation inom luftfart. Hantering av flygbuller, en moderniserad flygtrafiktjänst och utvecklingen kring elflyg och drönare var några ämnen i programmet.
FOI-dag luftfart gick av stapeln den 3 september efter ett par års uppehåll. Det märktes att det fanns ett sug av att träffas fysiskt och byta tankar och kontaktuppgifter. Stämningen var hög i pauserna och koncentrerad under sessionerna.
Flygbullret minskar från källan men utmaningar kvarstår
Dagen innehöll forskning som Trafikverket finansierar och var organiserad i block. I första blocket summerades den tioåriga satsningen på flygbullerforskning (CSA-centrum för hållbar luftfart). Även om en del landvinningar gjorts, bullret minskar från källan och det är nu möjligt att landa i en kurvrörelse som undviker att flyga över tätorten söder om Arlanda, så kvarstår stora utmaningar då antalet flygrörelser ökar och därmed bullerexponeringen.
Hantering av konflikter i luftrummet på hög höjd
Nästa block var ett axplock ur den europeiska forskningen som bedrivs inom SESAR JU. Utvecklingen av Remote Tower Center är ett bra exempel på hur forskning som initierades för nästan 20 år sedan nu är en certifierad och använd teknik som forskningen nu koncentrerar sig på att utveckla till Multiple Remote Tower Center. I projektet ECHO utforskas hanteringen av konflikter i luftrummet med anledning av höghöjdsoperationer, och i projektet CONCERTO forskar man om möjligheter att undvika flygvägar med risk för ökade höghöjdseffekter. Den som inte minns alla detaljer kommer i alla fall komma ihåg uppmaningen att hitta på svenska ord till flygplatser som används för rymdfarkoster; just nu heter de spaceport och stratoport.
Forskning som leder till en snabb introduktion av elflyg
Näst i tur var ett block om den elflygsforskning som bedrivs med finansiering från portföljen och som är effekten av regeringens satsning på elflygsforskning. Övergripande mål med satsningen är att bidra till en snabb introduktion av elflyg i Sverige. Ett av de bidragen - som portföljen finansierar - är att svenska elflygsutvecklaren Heart Aerospace samarbetar med tågutvecklaren Alstom om att dra nytta av deras testanläggning för höghastighetståg. Ett annat projekt, på VTI, undersöker möjligheten att ladda elflyg med flexibla energilager. Och ett tredje, på Uppsala universitet, avser hyra in ett batterilager för att se om det kan bidra till elförsörjningen av flygplatser med elflyg.
Innovativ luftmobilitet utvecklas snabbt
Därefter följde ett block med innovativ luftmobilitet, ofta omnämnt som drönare. Detta är ett fält som utvecklas snabbt, och infrastrukturen (regler, ansvar, finansieringsmöjligheter med mera) behöver hänga med. Ett projekt som SAAB driver handlar om att standardisera integration av fjärrstyrda farkoster i svenskt och europeiskt luftrum. I en sådan integration är det prioriterat att farkosterna kan upptäcka och undvika varandra, en teknik som kallas detect and avoid.
Testa, testa, testa
Varje block avslutades med en samtalspanel och frågor. Under sista blocket riktades blicken utåt. Rein Juriado, tjänsteman på EU-kommissionen, gav en uppskattad inblick av vad som händer på luftfartsfronten i ett europeiskt-politiskt perspektiv. Energimyndigheten kompletterade med hur de finansierar forskning med fokus på fossilfria drivmedelstekniker och Transportföretagen flygs branschchef uttryckte efterfrågan på mer forskning.
Den röda tråden i panelerna var dels vad som behöver beforskas mer, dels vad som krävs för att nyttiggöra forskningen. Några återkommande signaler var: Tänk trafikslagsövergripande. Samarbeta med industrin. Testa, testa, testa!