Halvtid i EU-Rail-projektet för kapacitetsplanering och trafikledning
EU-Rail:s arbete är organiserat i sju flaggskeppsprojekt (FP). Trafikverket deltar i arbetet inom samtliga sju områden, tillsammans med företrädare från akademin och branschen. FP1 MOTIONAL har nu nått halvvägs och vill nu berätta om resultaten.
Den 29 oktober genomför FP1 MOTIONAL ett seminarium som också erbjuder digitalt deltagande. Här har du möjlighet att ta del av resultat, framsteg och milstolpar inom området kapacitetsplanering och trafikledning. I länken längst ned på sidan kan du anmäla dig och ta del av programmet.
En bättre järnväg genom förbättrad planering och operativ förvaltning
Arbetet inom FP1 MOTIONAL ska möjliggöra en förbättrad planering och operativ förvaltning av tjänster och erbjudanden på järnvägen. Det innebär att det framtida europeiska järnvägssystemet ska vara driftskompatibelt, motståndskraftigt, vara i stånd att anpassa kapaciteten och kunna integrera alla inblandade tjänster, inklusive sista milen. Arbetet ska också skapa förutsättningar och lösningar för att genom digitaliseringen erhålla ett mer effektivt kapacitetsutnyttjande.
– Det vi ska leverera inom FP1 MOTIONAL är oerhört viktigt och väsentligt för att uppfylla det europeiska målet att göra järnvägen till kundens förstahandsval, menar Magnus Wahlborg, som är projektledare för området i Trafikverket.
Järnvägsforskning och innovation för smidig, grön och trygg mobilitet
Utvecklingen av det europeiska trafikledningsområdet är en nyckel för att nå visionen om ett gemensamt europeiskt järnvägsområde. Idag sköts järnvägstrafiken på nationell/regional nivå, ofta med stöd av äldre analoga system och med svag systemintegration med andra aktörer som deltar i den övergripande trafikplanerings- och ledningsprocessen.
FP1 MOTIONAL ska bana väg för implementeringen av det framtida europeiska kapacitetsplanerings- och trafikledningssystemet. Detta sker genom att utveckla funktionskrav, tillhörande specifikationer och operativa eller tekniska lösningar och genom att dra nytta av digitaliseringens potential.
"Detta projekt har fått finansiering från Europes Rail Joint Undertaking (JU) enligt bidragsavtal nr. 101101973. JU erhåller stöd från Europeiska unionens Horizon Europes forsknings- och innovationsprogram och andra medlemmar av Europes Rail JU än unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem."