Trafikverket föreslår enklare hantering av transportdispenser
Nu har vi redovisat uppdraget om handläggning av transportdispenser till regeringen. Syftet med förslagen i uppdraget är att dispenshanteringen ska bli smidigare och mer konsekvent för alla inblandade.
Den som vill köra en transport som är större, längre eller tyngre än vad som är tillåtet måste idag ansöka om transportdispens. Om transporten ska köras inom en enda kommun sker ansökan där. Ska transporten gå genom flera kommuner görs ansökan hos Trafikverket. Idag tar alla kommuner och Trafikverket emot och bedömer alla ansökningar. Det gör bland annat att handläggningstider, bedömningar och ansökningsavgifter varierar mellan olika kommuner.
I uppdraget har Trafikverket tittat på väghållarens handläggning av transportdispenser. Utredningen består av två delar, dels beskrivs förutsättningarna för Trafikverket att ta över handläggningen av dispensärenden från kommunerna dels redovisas ett antal förenklingar inom själva dispensprocessen.
Digitalisera hanteringen
– Ett förslag är att Trafikverket och en kommun kommer överens om att utöka antalet kommunala vägar där Trafikverket kan besluta om transportdispens själv, utan att begära yttrande av kommunen i varje enskilt ärende. Ett annat förslag är att ha flera liknande fordon i samma dispensbeslut, ett så kallat gruppbeslut. Idag kan man endast få ett beslut för ett fordon eller ett fordonståg. Det skulle till exempel vara enklare för ett mobilkranföretag om samtliga fordon har beviljad dispens istället för att söka dispens för varje fordon i det enskilda fallet, berättar utredningsledare Thomas Holmstrand.
Trafikverket föreslår också att hanteringen av transportdispenser digitaliseras. Det kan till exempel handla om förarastöd i form av kartor eller informationsdelning mellan inblandade aktörer. Digitaliseringen skulle också underlätta om något händer på vägen och en ny färdväg måste upprättas.