Trafikverket förbättrar spårbarheten av gods på järnväg

Det finns en stor potential i nyttjandet av RFID-taggar för att effektivisera lastning och lossning av godsvagnar i hamnar, terminaler och lastplatser. Nu har systemet utvecklats och mer finns att hämta för att främja intermodala godsflöden.

Kristoffer Kraft
Kristoffer Kraft, Trafikverket 

För att bidra till järnvägens konkurrenskraft måste vi ha effektiva informationsflöden i transportkorridorer där alla parter delar relevant information och samtidigt går från pappershantering till att digitalisera medföljande dokument. RFID-tekniken erbjuder en relativt enkel, skalbar och billig lösning för avläsning av identiteter/fordonsnummer på godsvagnar.

RFID står för Radio Frequency Identification och kan jämföras med en elektronisk streckkod. Med resultat och demonstrationer från EU-programmet FEDeRATED har utvecklingen med RFID-taggning fortsatt inom Europe’s Rail med Trafikverket som projektledare. Projektet, som påbörjades under 2023, börjar nu närma sig sitt slut.

Samverkan med Göteborgs hamn och Stora Enso

Från juni 2024 har Trafikverket uppdaterat RFID-systemet. Förutom information om var fordon befinner sig i realtid kan även information om vilken container som är lastad på en specifik godsvagn erhållas.

Emmelie Gustafsson
Emmelie Gustafsson, Göteborgs hamn 

– Arbetet har förbättrat spårbarheten av gods vilket möjliggör en digitaliserad och mer effektiv godshantering på järnväg, säger Kristoffer Kraft, Trafikverket och teknisk specialist på RFID.

Bo Göran Skansen
Bo-Göran Skansen, Stora Enso 

– Vi får en mer strömlinjeformad hantering av godsflödet då processerna automatiseras, som till exempel tåglistor. Det sparar tid och minskar behovet av manuellt arbete vilket ökar vagnsomsättningen i hamnen, menar Emmelie Gustafsson, digital strateg vid Göteborgs hamn.

– Stora Enso RFID-taggar nu 2 200 stycken av sina containrar. Tillgången till data ger oss mer visibilitet som vi kan nyttja till uppföljning och analys som i sin tur kan ge insikt och input till effektivisering, säger Bo-Göran Skansen, digital projektledare på Stora Enso.

 

Så här går det till 

  • Trafikverket har idag cirka 400 RFID-detektorer installerade intill spåren.Dessa  läser av de taggar som monterats på lok och vagnar.
  • Informationen förädlas i Trafikverkets IT-system och levereras till Trafikverkets avtalskunder inom några sekunder efter att en fordonspassage registrerats.
  • Informationen om tågets vagnsordning används sedan av till exempel tågoperatörer, vagnsägare och logistikföretag vid avlastning, planering, och vagnsspårning.
  • Varje dag registreras och delas cirka 120 000 fordonspassager via Trafikverkets RFID-system.

EU-flaggan på svenska 50.png

EU-Rail logga 50.png
 

FP5 Transforming Europe´s Rail Freight 50.pngLOGO_FEDeRATED_ESE_H-54px 50.png

Finansieras av Europeiska unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. Projektet stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar.

Läs mer