Tågåret 2023 wrapped
Som traditionen bjuder avslutar vi året med att låta prominenta gäster sammanfatta det gångna tågåret. Det uppdraget har i år helt utan inbördes tågordning gått till podd-återvändaren Anna Ericsson och podd-debutanten Henrik Dahlin.
Sedan fyra år tillbaka har Järnvägspodden haft som tradition att i årets sista avsnitt summera året som gått, men också i viss mån blicka framåt. Även om det ett tågår som T23 då riskerar att bli ett avsnitt som mest spelas i moll var faktiskt inte allt nattsvart. Det ljus i tunneln vi anar kan ju vara ett tåg, eller kanske hellre en tågplan.
Våra gäster som vi i direkt anslutning till årets sista styrelsemöte för JBS fick vi tillfälle att summera med är Anna Ericsson som tillträdde som trafikdirektör på Trafikverket i februari samt Henrik Dahlin som bytte fönstertåg (MTR) till fönsterlöst (Green Cargo) så sent som i höstas. Det blir ett samtal om året som gått, om hjältar och hårt arbete men också om förväntningarna på T24. Hur har relationerna påverkats, vilka frågor har varit viktiga och hur ska järnvägsbranschen med en vision tackla framtidsutmaningarna. Detta kompletteras med några korta nyheter och programledarnas egna mer eller mindre genomtänkta tankar från rälen.
Nu tar vi en lite längre paus, men siktar på att vara tillbaka en bit in på nya året. Om vi då ska gå vidare på underhållsspåret, djupa i Obis eller i något helt annat ämne som är framtiden på spåret är ännu oklart. Eller just det, det uttrycket skulle ju parkeras – men om vi i stället tittar i kristallkronan spår vi en ny tid för järnvägspodden efter helgerna.
Ett stort och innerligt tack till alla som ställt upp och medverkat när vi lyft på locket till såväl särskilda som andra järnvägsfrågor detta stökiga år. Återstår helt enkelt bara att säga ”it’s a wrap” och därmed God Jul och Gott Nytt År!