Denna nyhet är äldre än 6 månader

Introduktionen av elbussar i svensk kollektivtrafik – vad kan vi lära?

Introduktionen av eldrivna bussar i våra svenska städer går snabbare än någonsin. Det visar bland annat FOI-projektet E+buss som följt introduktionen av elbussar i svensk kollektivtrafik.

Nu är vi i mål med FOI-projektet E+buss som följt introduktionen av elbussar i svensk kollektivtrafik.

Ett flertal kommuner och regioner har varit föregångare i skiftet och visat på hur man kan fasa ut fossildriven busstrafik till eldrivna alternativ. Att vara föregångare i ett teknikskifte har sina fördelar men samtidigt har utmaningarna varit många. Vare sig det gäller den logistiska planeringen av rutter och laddning i städer eller riskfördelningen mellan leverantör och operatör i upphandlingar krävs det mod och vilja att agera för en omställning. Det finns därmed många lärdomar att ta med sig i det fortsatta arbetet.

Se projektets slutwebbinarium

Den 7 december anordnade projektet slutwebbinariet ”Introduktionen av elbussar i svensk kollektivtrafik – vad kan vi lära?” som finns att ta del av här nedan.

I webbinariet får du en mer ingående beskrivning av utmaningar och möjligheter som medföljt introduktionen av elbussar i Sverige, samt vilka lärdomar projektet tar med sig.

Webbinarium: Introduktionen av elbussar i svensk kollektivtrafik – vad kan vi lära?

Videons innehåll

Sändningen inleds med att Vendela Åslund och Fredrik Pettersson-Löfstedt från Lunds Tekniska Högskola presentaterar av projektet. Därefter följer ett panelsamtal som modereras av Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag.

Deltagare i panelsamtalet:

  • Jonathan Pershaf - Marknadschef, Nobina.
  • Hanna Björk - Hållbarhetschef, Västtrafik.
  • Marie Carlsson - Vice President Electromobility Business Solutions, Volvo.
  • Fredrik Pettersson-Löfstedt - Universitetslektor docent, Lunds Tekniska Högskola.

Om projektet

FOI-projektet E(+)buss har pågått under åren 2020-2023, och genomförts av Lunds Tekniska Högskola, i nära samverkan med Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik (K2).

Projektet har finansierats av Trafikverket och Sveriges Bussföretag.

Kontaktuppgifter