Introduktionen av elbussar i svensk kollektivtrafik – vad kan vi lära?
Introduktionen av eldrivna bussar i våra svenska städer går snabbare än någonsin. Det visar bland annat FOI-projektet E+buss som följt introduktionen av elbussar i svensk kollektivtrafik.
Nu är vi i mål med FOI-projektet E+buss som följt introduktionen av elbussar i svensk kollektivtrafik.
Ett flertal kommuner och regioner har varit föregångare i skiftet och visat på hur man kan fasa ut fossildriven busstrafik till eldrivna alternativ. Att vara föregångare i ett teknikskifte har sina fördelar men samtidigt har utmaningarna varit många. Vare sig det gäller den logistiska planeringen av rutter och laddning i städer eller riskfördelningen mellan leverantör och operatör i upphandlingar krävs det mod och vilja att agera för en omställning. Det finns därmed många lärdomar att ta med sig i det fortsatta arbetet.
Se projektets slutwebbinarium
Den 7 december anordnade projektet slutwebbinariet ”Introduktionen av elbussar i svensk kollektivtrafik – vad kan vi lära?” som finns att ta del av här nedan.
I webbinariet får du en mer ingående beskrivning av utmaningar och möjligheter som medföljt introduktionen av elbussar i Sverige, samt vilka lärdomar projektet tar med sig.
Webbinarium: Introduktionen av elbussar i svensk kollektivtrafik – vad kan vi lära?
Videons innehåll
Sändningen inleds med att Vendela Åslund och Fredrik Pettersson-Löfstedt från Lunds Tekniska Högskola presentaterar av projektet. Därefter följer ett panelsamtal som modereras av Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag.
Deltagare i panelsamtalet:
- Jonathan Pershaf - Marknadschef, Nobina.
- Hanna Björk - Hållbarhetschef, Västtrafik.
- Marie Carlsson - Vice President Electromobility Business Solutions, Volvo.
- Fredrik Pettersson-Löfstedt - Universitetslektor docent, Lunds Tekniska Högskola.
Om projektet
FOI-projektet E(+)buss har pågått under åren 2020-2023, och genomförts av Lunds Tekniska Högskola, i nära samverkan med Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik (K2).
Projektet har finansierats av Trafikverket och Sveriges Bussföretag.
Kontaktuppgifter
- Fredrik Pettersson-Löfstedt, Lunds Tekniska Högskola:
fredrik.pettersson-lofstedt@tft.lth.se - Vendela Åslund, Lunds Tekniska Högskola:
vendela.aslund@tft.lth.se - Marie Carlsson, VOLVO:
marie.Carlsson@volvo.com - Jonathan Pershaf, Nobina:
jonathan.pershaf@nobina.se - Hanna Björk, Västtrafik:
hanna.Bjork@vasttrafik.se - Anna Grönlund, Transportföretagen:
anna.gronlund@transportforetagen.se - Hasselgren Björn, Trafikverket:
bjorn.hasselgren@trafikverket.se