Laila Gibson, verksamhetssamordnare, Vänersamarbetet och Björn Garberg, nationell sjöfartssamordnare, Trafikverket.
Framtiden talar för inrikessjöfarten
För tredje året i rad genomfördes i början på december Vänersjöfartskonferensen. Den är ett samarbete mellan Trafikverket och Vänersamarbetet med deltagare från näringsliv, kommuner, hamnar och myndigheter runt Vänern.
Om sjöfarten ska kunna möta framtida transportbehov behöver pågående investeringar i hamnar och farleder slutföras och nya förutsättningar skapas. Trafikverket har därför etablerat samarbetsformer med hamnar, kommuner och myndigheter kring Vänern och Mälaren för att utveckla sjöfarten till ett mer attraktivt transportalternativ. Regelbundna uppföljningar och gemensamma handlingsplaner säkerställer att alla frågor tas om hand. Vänersjöfartskonferensen och Mälardalsrådet är båda viktiga arenor för framdriften av sjöfartsfrågorna.
Synergier mellan Vänern och Mälaren
Samverkan mellan Väner- och Mälarsjöfarten har visat sig vara en viktig faktor för att hantera gemensamma utmaningar så att fler godstransporter kan gå över till vattenvägarna.
– Den årliga konferensen, som är ett samarbete mellan Vänersamarbetet och Trafikverket, är en bra plattform för sjöfartsaktörerna. Vi kan diskutera gemensamma frågor som till exempel sjöfartens utmaningar och villkor samt etablera nya nätverk. På årets konferens som nyligen hölls i Karlstad var det öppet för dialog och strategier kring hur sjöfartens potential bättre kan tas till vara, säger Björn Garberg, sjöfartssamordnare på Trafikverket.
Ett smart och robust transportsystem för hela regionen
– Det andas mycket framtidstro i regionen, vi har industrier som satsar och rederier som bygger nya fartyg, samt som staten investerar i nya slussar i Trollhättan. Även forskningsinstituten ser området, inre vattenvägar, intressant att jobba vidare med och kopplingen till beredskapsfrågor och redundansperspektivet talar för sjöfarten framöver. Nu har vi förutsättningar att bygga ett smart och robust transportsystem för hela regionen. Att Trafikverket går in i en ny regional indelning kommer snarast att stärka detta arbete, säger Björn Garberg.