Höghastighetsväxel i Härad. Fotograf: Ulf Strandberg
Ny växel möjliggör kortad restid jämte mindre buller och vibrationer
I maj monterades en höghastighetsväxel på sträckan mellan Eskilstuna och Stockholm. Med den nya växeln behöver tågen inte sänka hastigheten vid möten och spårväxling vilket spar tid.
– Växelns prestanda ska nu verifiera under ett år och planen är att sju stycken sedan ska installeras på Ostlänken, berättar Per-Eric Metso, projektledare, Trafikverket.
Samtidigt gör den stor nytta där den nu är installerad då den gamla växeln endast klarade 80 kilometer i timmen medan den nya klarar 160 kilometer i timmen. Det betyder att tågen inte behöver sänka farten lika mycket vid möten och spårväxling. Varje tåg kan på så sätt tjäna in tid vilket möjliggör kortad restid mellan Eskilstuna och Stockholm.
Vid sidan av kortad restid innebär det också att buller och vibrationer minskar eftersom den monterade EasySwitch-växeln är konstruerad för att minska buller och vibrationer.
140 ton tung och 140 meter lång
Den nya växeln är den första i sitt slag som monterats i den svenska järnvägsinfrastrukturen. Den väger ca. 140 ton så det krävdes både en rejält stor mobilkran och en spårgående mobilkran för att lyfta allt på plats.
Växlarna i järnvägssystemet är vanligtvis 70–80 meter medans den nya växeln är 140 meter. De rörliga växeltungorna är 51 meter, nästan dubbelt så långa som i den vanliga typen.
– Därför krävs också fler drivmotorer för att lägga om tungorna. Vi installerar totalt elva elektromekaniska motorer till den nya växeln. De gamla klarade sig oftast med två, berättar Per-Eric.
Trafikverket har tagit fram växeln i samarbete med järnvägskoncernen Vossloh. Arbetet ingår i ett utvecklingsprojekt inom Trafikverket som syftar till att utöka befintligt standardsortiment av spåväxlar med kapacitet för högre hastigheter.