Alexandra Stassais Söderblom, projektchef, berättar om Tvärförbindelse Södertörn. Fotograf: Daniel Axelsson.

Denna nyhet är äldre än 6 månader

Innovation och nollutsläpp i fokus för internationellt utbyte

Elektrifiering, digitalisering och automatisering stod i fokus när Trafikverket bjöd in till samarbete över gränserna kring innovation och minskade utsläpp inom infrastrukturprojekt.

Under titeln ”hur kan vi skapa byggarbetsplatser med nollutsläpp” möttes deltagare från myndigheter med ansvar för infrastruktur i Danmark, Finland, Island och Nederländerna för en workshop i Solna. Syftet var att förstå var myndigheterna i de andra länderna stod i frågor om omställning och minskade utsläpp i dagsläget och vilka mål har de har framöver kopplat till upphandlade entreprenörer.

– Vi ville undersöka hur vi kan arbeta tillsammans för att stötta omställningen och skynda på industrin. Vi har snarlika villkor att utgå ifrån med statlig styrning och ansvaret för infrastrukturen på det nationella planet. Det hoppas vi kunna dra nytta av, säger Magnus Lindgren på VO Planering, initiativtagare till mötet.

Djärva mål ska påskynda marknaden

Ett exempel på hur myndigheterna kan agera är att sätta upp djärva mål, dela risk med marknaden och genomföra så kallade systemdemonstrationer mot total omställning, där industri, entreprenörer och konsulter visar upp ny teknik i ett system. Tvärförbindelse Södertörn är en sådan systemdemonstration, där en del av projektet blir till test- och utvecklingsarena inom områden som digitalisering, automatisering och elektrifierade fordon samt arbetsmaskiner.

– Många har testat enskilda eldrivna fordon eller arbetsmaskiner men vi vill ha en hel arbetsplats med nollutsläpplösningar som jobbar tillsammans. Ingen har lyckas göra det här tidigare. Vi är just nu pionjärer och vill bidra med inspiration, säger Magnus Lindgren.

Pontus Gruhs på Strategisk utveckling hoppas att fler länder nu följer efter.

– På så sätt breddar vi upp marknaden så att entreprenörer investerar i produkter och tjänster för nollutsläpp, digitalisering och automation. Det blir ett system med minskade utsläpp, ökad produktivitet och färre arbetsrelaterade olyckor. På sikt blir det nya systemet också lönsammare än det gamla.

Värdefullt med samarbete över gränserna

Paula Kajava och Karoliina Saarniaho från Trafikledsverket i Finland uppskattade initiativet.Foto: Daniel Axelsson

Paula Kajava och Karoliina Saarniaho från Trafikledsverket i Finland menade att samarbete över nationsgränserna är viktigt för att nå målen om minskade utsläpp.

– Vi har alla liknande utmaningar även om vi är i olika faser. Att få konkreta exempel på hur andra har gjort så att vi kan lära av andra och är mycket värdefullt, säger Karoliina Saarniaho.

Deltagarna enades om fortsätt samarbete och till hösten arrangerar Nederländerna nästa träff. 

– Nu har vi påbörjat ett samarbete där vi kommer att dela kunskap, erfarenhet och framgångshistorier med varandra. Alla behöver vara med i omställningen. Det vi ska göra är nytt för oss, nytt för industrin och nytt för entreprenörerna. Men det är på riktigt, säger Magnus Lindgren.

Innovationsmål för trafikplatserna Djupdalen och Slätmossen i Tvärförbindelse Södertörn

Trafikverket har beslutat om en systemdemonstration där relevanta aktörer samverkar och testar nya lösningar i verklig miljö inom ramen för totalentreprenaden. Syftet är att skapa lärdomar och erfarenheter som utnyttjas i andra offentliga och privata anläggningsprojekt.

  • Inga lokala utsläpp av växthusgaser från maskiner och fordon.
  • Minst 50% av den samlade energianvändningen avseende fordon och arbetsmaskiner ska bestå av el från förnybara energikällor.
  • Material som används i projektet (betong/cement, stål och asfaltsbeläggning) ska uppfylla eller överträffa Trafikverkets gällande klimatkrav för investeringsåtgärder
  • 100% av krossmaterialet ska komma från entreprenader inom programmet.

Läs mer om Tvärförbindelse Södertörn på trafikverket.se, se länk nedan.