Denna nyhet är äldre än 6 månader

Ny teknik öppnar för tyngre lastbilar på tjälade vintervägar

Trafikverket utreder möjligheten att tillåta fordon på upp till 74 ton (BK4) på vägar som idag begränsas till 64 ton (BK1) under tjälperioden november-mars. Det skulle innebära fördelar för samhället och inte minst för skogsindustrin.

Vägarna i norr tål en högre belastning under tjälperioden när marken är genomfryst vilket gör det möjligt att då höja till en högre bärighetsklass. Broar påverkas däremot inte av tjälen så deras bärighet ökar inte. Men, genom att sänka hastigheten över broarna kan det i vissa fall vara möjligt att även höja bärighetsklassen även för dem.

Thomas Asp. 

Därför har Trafikverket startat ett ”Forskning och innovation” projekt för att utreda möjligheten att köra fordon med en vikt på upp till 74 ton på dessa vägar under perioden november till mars.

Med hjälp av ny teknik som digitala hastighetshinder och uppkopplade fordon finns det idag möjlighet att styra hastigheten över broar och förhindra felkörningar vilket ger möjligheter att öppna ett större vägnät för fordon upp till 74 ton på ett säkert sätt.

– Att tillåta en högre bärighetsklass skulle både bidra till ökad kostnadseffektivitet för skogsindustrin liksom till ett bättre nyttjande av infrastrukturen. Det handlar exempelvis om att tillgängliggöra ”genvägar” för transporterna som inte kan användas idag, menar Thomas Asp.

Förändringar i regelverk

Med hjälp av den nya tekniken kan man även följa upp vilken hastighet ett fordon har över en bro. Det skapar förutsättningar för att kunna nyttja infrastrukturen effektivare utan att riskera säkerheten eller ett ökat slitage.

Henrik von Hofsten, Skogforsk. 

– När projektet och våra demonstrationer bekräftat att så är fallet kan vi gå vidare med begäran om att ändra regelverket för tjälade vintervägar för att möjliggöra BK4. Förhoppningen är att vi inom några år kan tillåta tyngre fordon på vissa sträckor för att därefter stegvis öka antalet, säger Thomas.

– Det här är efterlängtat och bidrar definitivt till svensk skogsindustris konkurrenskraft. Givetvis går säkerheten först så vi är glada att Trafikverket genomför en ordentlig utredning, menar Henrik von Hofsten, Skogforsk.

En demonstration genomförs under tre månader vintern 2022-2023 i samarbete med skogs- och fordonsindustrin. Trafikverket finansierar projektet och deltagande parter är Skogforsk, Scania, Volvo Lastvagnar AB, Sveaskog och Sveriges Åkeriföretag. Projektet koordineras av RISE.

Så här går det till 

Projektet testar två olika varianter av geofencing med fyra Volvo- och Scanialastbilar. I Volvolastbilen är geofencing en del av förarstödsystemet. När föraren i Volvolastbilen närmar sig bron får hen ett varningsmeddelande i instrumentpanelen där det står t.ex. att tillåten hastighet över bron är max 30 km/timme. Det är förarens ansvar att anpassa lastbilens hastighet över bron.

I den andra varianten anpassar Scanialastbilen själv hastigheten till den tillåtna gränsen när lastbilen närmar sig bron och föraren behöver inte göra något. När bron är passerad kan föraren öka hastigheten. Om föraren inte vill använda tekniken går den att koppla bort.

Vad är "vintervägar"?

Det utpekade vägnätet i norra Sverige som benämns ”vintervägar” är samlade i Vinterkungörelsen. Vinterkungörelsen utgörs av lokala trafikföreskrifter och innebär att vissa allmänna BK2- och BK3-vägar i norra Sverige får köras med bruttovikt motsvarande BK1 (64 ton) under tiden november-mars.

Bärighetsklass (BK) är den klassificering som används för att gradera vägars bärighet, dvs. hur tunga fordon som vägar och broar får belastas med. Allmänna vägar delas in i fyra bärighetsklasser med olika viktbegränsningar.

Se den här nyhetens länkar för att läsa mer om hur geostaket/geofencing används i ett annat FoI-projekt.