MSB och Trafikverket i startgroparna för ett nytt modernt kommunikationssystem
Ett gemensamt nätverk, 5G, och utvecklat kommunikationssystem är avgörande för Sveriges totalförsvar. Den 1 februari redovisade MSB och Trafikverket en rapport till regeringen.
Sveriges krisberedskap och det civila försvaret måste kunna kommunicera vid samhällsstörningar, kriser, höjd beredskap och ytterst krig. Även blåljusmyndigheter och annan samhällsviktig verksamhet behöver ett modernt kommunikationsverktyg i ett nätverk som ägs av staten. Ett utvecklat kommunikationssystem, Rakel, med tal, video och datatjänster bidrar till ett motståndskraftigt totalförsvar.
Nu har Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, och Trafikverket slutredovisat regeringsuppdraget, att planera och förbereda vidareutveckling och etablering av gemensamt nätverk och ett nytt kommunikationssystem till regeringen. Det är en fördjupning av tidigare regeringsuppdrag som fastställer att nätverket ska uppfylla nödvändiga krav på statlig rådighet, robusthet, säkerhet och tillgänglighet. Befintlig statlig infrastruktur ska användas och byggas ut och kommersiella radioaccessnät med täckning i hela landet ska komplettera nätverket.
– MSB ansvarar för uppbyggnad och drift av centrala system samt användarstöd. MSB är idag operatör för nuvarande Rakel och föreslås ha motsvarande roll för det utvecklade kommunikationssystemet. MSB kommer att ha helhet- och samordningsansvaret för systemet, säger Stig Ekestorm, senior projektledare på Trafikverket.
Stig fortsätter;
– Trafikverkets del blir att ansvara för byggnation och drift av det statligt ägda radionätet inklusive siter, transmission och trafikövervakning. Utbyggnaden kommer inledas i områden där det saknas infrastruktur idag. Myndigheterna ansvarar gemensamt för nät-, system- och säkerhetsövervakning.
Investeringen för en övergång till 5G och ett nytt kommunikationssystem beräknas uppgå till 11,2 miljarder kronor under åren 2024 – 2040. Alla användare beräknas ha övergått till en ny lösning år 2030. Myndigheterna föreslår att driftskostnader och investeringar bör finansieras med anslag och att avgifter från Rakels användarorganisationer ska gå direkt till staten. Satsningen kommer att generera arbetstillfällen inom många olika sektorer.
MSB och Trafikverket föreslår också att det ställs krav på alla användarorganisationer, kommuner och regioner att ansluta till det nya kommunikationssystemet. Krav på anslutning är också samhällsekonomiskt effektivt eftersom det motverkar kortsiktiga och dyra lokala lösningar som inte gynnar nationell samverkan.
Etableringen av det nya kommunikationssystemet kommer att innebära merkostnader för användarorganisationerna, till exempelvis för utbildningar. MSB och Trafikverket föreslår därför att vissa myndigheter ges specifika regeringsuppdrag för detta samt att andra användarorganisationer ska kunna ansöka om medel som är öronmärkta för ändamålet.