Foto: Göran Fält
Utbyggnaden av nytt signalsystem på Malmbanan
Malmbanan sträcker sig mellan Boden och Riksgränsen. Vid Riksgränsen ansluter den till norska Ofotenbanan ned till Narvik.
Nytt signalsystem på Malmbanan kommer att omfatta Riksgränsen–norr om Boden, inklusive Kiruna–Svappavaara och Gällivare–Koskullskulle. Byggstart skedde i maj 2019.
Det nya signalsystemet kommer att kopplas in på Malmbanan under sommarhalvåret 2024.
Det nya signalsystemet ERTMS finns på sträckan Koijuvaara-Kalixfors, söder om Gällivare till söder om Kiruna, sedan den 18 september 2024. Under hösten 2024 och våren 2025 fortsätter införandet vidare norrut. Närmast på tur är styrområde Kiruna. De tillfällen då inkopplingen sker stängs stora delar av trafiken av. Mellan den 24 oktober kl. 07.00 och den 30 oktober kl. 21.00 är sträckan Sikträsk-Krokvik helt avstängd. Avstängningen sker precis norr om Gällivare till norr om Kiruna. När trafiken kopplas på igen efter avstängningen är styrområde Kiruna inkluderat och tågen kör då med ERTMS från söder om Gällivare till norr om Kiruna.
Därefter planeras för inkoppling av sträckorna Aptas- Svappavaara samt vidare norrut Krokvik-Bergfors under vecka 18 och 19 2025.