Färdplan för hållbara hastigheter
År 2022 införde Trafikverket krav på hållbara hastigheter i våra entreprenader. År 2025 skärptes kravet genom att entreprenören ska mäta och redovisa hastighetsefterlevnad på aggregerad nivå.
Här kan du läsa mer om krav på hastighetsefterlevnad i entreprenadupphandlingar
Det går för fort på våra vägar. Mätningar på det statliga vägnätet visar att över hälften av all trafik går för fort. Närmare 70 procent av den tunga trafiken kör fortare än skyltad hastighetsgräns - vilket ofta sätter tonen för övrig trafik.
Yrkestrafikens och dess beteende spelar roll för trafiksäkerheten. Det handlar om taxi, speditörer, åkerier och andra transportintensiva verksamheter.
Att förolyckas i en vägtrafikolycka är dessutom en av de vanligaste anledningarna till dödsfall i tjänsten – och därför ett prioriterat område. Enligt Arbetsmiljölagen ska arbetsgivaren arbeta systematiskt med förebyggande åtgärder för risker som arbetstagaren och tredje part utsätts för.
Initiativet Hållbara hastigheter innebär att yrkestrafiken ska följa skyltad hastighet och anpassa hastigheten till övriga förutsättningar i trafiken så att man inte riskerar sin egen eller andras säkerhet.
Syntolkning: Filmen visar en utomhusmiljö nära en trafikerad väg i 70 kilometer i timmen. En kvinna intervjuas utomhus samtidigt som folk cyklar och promenerar förbi. Vyer på trafik och lastbilstransporter är inklippta i filmen.
Hållbara hastigheter spelar roll
Rätt hastighet sparar liv och allvarligt skadade i vägtrafiken, minskar miljöbelastning och kostnader för drivmedel. Det bidrar till att skapa en säkrare arbetsmiljö för dem som har trafiken som arbetsplats, och dessutom till ökad trygghet för dem som bor och rör sig i trafikerade områden.
På samma sätt som företag redovisar sina klimatavtryck är det viktigt att även kunna redovisa sina trafiksäkerhetsavtryck. Genom att införa krav på hastighetsefterlevnad och redovisning av hastighetsavvikelser så kan transportköpare vidga sitt arbetsmiljö- och hållbarhetsarbete.
Färdplan för hastighetsefterlevnad i entreprenader
Trafikverket handlar upp för ungefär 60-70 miljarder per år. Det gör oss till en stor aktör som kan påverka utvecklingen.
Trafikverket har tagit fram en färdplan med ett stegvis införande av krav på hastighetsefterlevnad i transporter i våra upphandlade entreprenader. Förhoppningen är att fler transportköpare ska följa Trafikverkets exempel och att hastighetsefterlevnad på sikt ska ses som en naturlig del av alla företags arbetsmiljö-och hållbarhetsarbete. Flera stora aktörer arbetar med detta och har liksom Trafikverket tagit fram egna färdplaner.
Trafikverkets färdplan
- 2022: krav i Trafikverkets inköpsmallar på att entreprenören ska ha metoder, rutiner eller system för att arbeta aktivt med hastighetsefterlevnad.
- 2022–2024: Trafikverket genomför flera pilotprojekt för att mäta och redovisa hastighetsefterlevnad i entreprenader på aggregerad nivå. Pilotprojekten har varit viktiga för att samla erfarenheter inför implementeringen.
- 2025: Trafikverket inför skarpare krav för redovisning av hastighetsefterlevnad på en aggregerad nivå i entreprenader. Kravet innebär att varje leverantör behöver ha en teknisk lösning som registrerar och lagrar hastighetsdata under färd.
Den gemensamt framtagna definitionen av Hållbara hastigheter:
Med hållbara hastigheter avses hastigheter som följer rådande hastighetsbegränsningar och är anpassade till övriga förutsättningar i trafiken på ett sådant sätt att avkall aldrig görs på egen eller andra trafikanters trafiksäkerhet - samtidigt som leveranskvaliteten upprätthålls.
Med hållbara hastigheter spar vi liv och svårt skadade i vägtrafiken, vi minskar miljöbelastning och kostnader för drivmedel. Vi bidrar också till att skapa en säkrare arbetsmiljö för de med trafiken som arbetsplats.