Presentation och utredningar av trafikpåverkande åtgärder i Tågplan 2028
Använd formuläret för att ställa frågor. Kom ihåg att ange din e-postadress så att du kan få ett svar tillbaka. Om du vill bifoga bilagor kan du kontakta oss via e-post på adressen: tpa@trafikverket.se.
Här hittar ni information om kommande kapacitetsbegränsningar i Tågplan 2028, som omfattas av Punkt 16 i SERA-direktivet bilaga VII.
Denna information klargör vad en Punkt 16-utredning och Fördjupad dialog innebär, och hur ni som sökande kan begära och medverka i dessa.
Vad är Punkt 16 i SERA-direktivet?
Punkt 16 är en särskild bestämmelse i bilaga VII till SERA-direktivet, som gäller för kapacitetsbegränsningar med mycket stor trafikpåverkan på järnvägsnätet. Den riktar sig till sökande och syftar till att säkerställa att alla parter kan vara med i utredningen och påverka beslutsprocessen när omfattande kapacitetsbegränsningar planeras.
Enligt Punkt 16 ska infrastruktursförvaltaren tillhandahålla en jämförelse av minst två alternativa lösningar om kapacitetsbegränsningen:
- Varar under minst 30 på varandra följande dagar.
- Berör mer än 50 % av den uppskattade trafikvolymen på en järnvägslinje.
Vad ingår i en Punkt 16-utredning?
I en Punkt 16-utredning ska minst två genomförandealternativ utredas.
För varje alternativ ska infrastruktursförvaltaren redovisa:
- Varaktigheten av kapacitetsbegränsningen - Hur länge trafikavbrottet förväntas pågå.
- Preliminära infrastrukturavgifter - Förväntade kostnader för järnvägsoperatörer och eventuellt andra användare.
- Tillgänglig kapacitet på alternativa linjer - Information om andra linjer som kan användas under begränsningen.
- Tillgängliga alternativa linjer - Översikt över möjliga omledningsbanor för trafiken.
- Ungefärliga restider - Förändringar i restid för resenärer och godstrafik på alternativa linjer.
Infrastruktursförvaltaren tar fram och utformar dessa genomförandealternativ i samråd med de sökande, med särskilt fokus på att minimera påverkan på trafiken.
Hur sökanden kan begära och medverka i en Punkt 16-utredning
Som sökande har ni möjlighet att begära att Trafikverket tar fram minst två jämförelser mellan alternativa kapacitetsbegränsningar enligt Punkt 16. För att säkerställa att dina behov beaktas i planeringen, är det viktigt att inkomma med en begäran om en sådan utredning.
Begäran ska vara Trafikverket tillhanda senast sista vardagen i februari. När vi mottagit er begäran kommer Trafikverket att påbörja Punkt 16 utredningen och gemensamt gå igenom de alternativ som kan vara mest fördelaktiga.
Delaktighet i utredningen
För att utredningen ska bli så relevant och användbar som möjligt är det viktigt att ni som sökande är aktivt deltagande genom Punkt 16-utredningen. Ert engagemang och deltagande möjliggör en utformning och anpassning av genomförandealternativen så att de på bästa sätt möter era specifika behov. Tillsammans med Trafikverket arbetar ni som sökande för att säkerställa att de utredningsalternativ som tas fram är väl anpassade till verksamheternas krav och mål.
Fördjupad dialog som alternativ
Om ni som sökande önskar en specifik och fördjupad dialog om en viss kapacitetsbegränsning, erbjuder Trafikverket även detta alternativ. Istället för en punkt 16-utredning kan en fördjupad dialog genomföras där fokus riktas mot just den kapacitetsbegränsningen som är mest relevant för din verksamhet. Genom att meddela ert önskemål om en fördjupad dialog i samband med er ansökan, möjliggör ni för Trafikverket att kunna planera och bjuda in alla berörda parter till en fördjupad dialog. På så sätt säkerställs att dialogen utformas för att möta era specifika behov och fokusera på de mest relevanta frågorna.
Begäran om utredning eller önskemål om en fördjupad dialog
För att inleda en utredning enligt Punkt 16, eller önskemål om en fördjupad dialog behöver Trafikverket få in din begäran senast 28 februari 2025. Använd kontaktformuläret under fliken ”kontakt” för att skicka in din förfrågan och inleda dialogen med oss.
Kapacitetsbegränsningar med Mycket Stor Trafikpåverkan
Nedan hittar ni en lista över åtgärder som medför kapacitetsbegränsningar med mycket stor trafikpåverkan i järnvägsnätet för Tågplan 2028.
(Materialet om X-35 informationen publiceras 15/1)