Trafikprognoser och verklig trafikutveckling 1975-2024
I en ny rapport jämför Trafikprognoser och verklig trafikutveckling 1975-2024 med det faktiska utfallet.
Trafikprognoser kan användas för olika syften, till exempel för att utforma transportpolitik eller för att analysera infrastrukturinvesteringar. Nationella trafikprognoser har tagits fram av Trafikverket och dess föregångare ända sedan 1970-talet. I en ny rapport jämförs dessa prognoser med den verkliga trafikutvecklingen.
Rapporten Trafikprognoser och verklig trafikutveckling 1975-2024
Sedan 1990-talet har prognosernas syfte och roll gradvis förändrats. Under 1990-talet och tidigt 2000-tal hade inte prognoserna som syfte att förutspå den mest troliga trafikutvecklingen, utan att utforma övergripande transportpolitik. Det gjordes genom att jämföra olika transportpolitiska åtgärdspaket med ett nollalternativ som enbart innehöll redan fattade beslut. I efterhand har dessa nollalternativ ibland missuppfattats som prognoser för den ”mest troliga” trafikutvecklingen, men det var alltså aldrig syftet.
Under 2010-talet har syftet med prognoserna allt mera förskjutits mot att analysera infrastrukturinvesteringar. Därmed har prognosförutsättningarna i allt högre grad inkluderat även aviserad politik, som till exempel framtida klimatpolitiska styrmedel och framtida tågtrafikering. Det har inneburit att prognoserna under 2010-talet oftast legat nära den faktiska trafikutvecklingen.
Författare av rapporten är Trafikverkets Jonas Eliasson, måldirektör Tillgänglighet och Peter Almström, nationell trafikanalytiker.
Rapporten hittar du under Länkar.