Ansök om kapacitet för tåg via MPK Långtid
Användarstöd IT 010-125 10 10
Kontakta Användarstöd IT genom att ringa 010-125 10 10 för felanmälan av it-system, tekniska frågor om it-system, handhavande av it-system, lösenordsbyte eller för frågor om handläggningen av ansökan i en tågplan.
Uppge vilket företag du ringer från, vilket användarnamn som används för inloggning på Min sida eller Op-kontot, ange om det gäller långtidsplanering, kompletterande ansökan, revision eller korttidsplanering samt beskriv felet eller frågan.
Användarstöd IT kan kontaktas dygnet runt. Om det är telefonkö helgfria vardagar klockan 07.00-17.00 får du ett erbjudande om att bli uppringd. I anslutning till samtalet får du ett mejl med ett ärendenummer som du kan använda för fortsatt kontakt och även för att mejla in filer. Svara på mailet utan att ändra i ämnesraden. När handläggningen kan påbörjas beror på ärendet.
Du som har ett 90-konto kan även kontakta Användarstöd IT genom att använda formuläret som nås när du är inloggade på Min sida. Ärenden som kommer in den vägen får ett ärendenummer på helgfria vardagar klockan 07.00–17.00.
Är ditt ärende brådskande eller rör ett verksamhetskritiskt system vill vi att du ringer oss.
MPK Långtid används för ansökan om kapacitet på järnväg i Tilldelningsprocessen för årlig tågplan. Trafikverkets process för tilldelning av kapacitet finns beskriven i, Järnvägsnätsbeskrivningen, (JNB).
Kod obligatorisk för att ansöka om kapacitet
Company code (RICS*) är obligatoriskt för att ansöka om kapacitet. Koden är en förutsättning för kompabilitet med TAF/TAP och är den kod som unikt identifierar vilken aktör man är inom TAF/TAP. Det är den internationella organisationen UIC som hanterar dessa koder och det är numera kostnadsfritt för alla järnvägsaktörer att erhålla en unik Company Code.
Ansökningsblankett och information om RICS
UIC:s webbplats med blankett
Blanketten kan skickas in via e-post till: oca@uic.org
*RICS är kort för Railway Interchange Coding System.
Introduktion till tilldelningsprocessen för årlig tågplan
Med anledning av införandet av MPK-lösningen har e-learningskurser och instruktioner tagits fram och är tillgängliga via Trafikverksskolan utan kostnad.
Syftet med utbildningarna är att ge förutsättningar för att kunna skapa och skicka in ansökningar i processerna samt förstå hur ärendehanteringen fungerar i MPK-lösningen. Detaljerad information och anmälan via nedanstående länkar:
MPK LPR-processen för avtalskunder - Trafikverksskolan (trafikverket.se)
MPK Innevarande tågplan - avtalskunder - Trafikverksskolan (trafikverket.se)