Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana. Foto: Elin Gårdestig
Järnvägen – vi gör det tillsammans
December och året närmar sig sitt slut. På flera håll i landet kom vintern och snön lite senare än vi är vana vid men också med besked.
Många fick bråttom att byta till vinterdäck på sina bilar i mitten av november när hösten hastigt övergick i minusgrader och varningar om snöfall kom på väderleksprognosen. På Trafikverket har vi gjort ett arbete under året för att kunna vara ännu mer på tå inför vintern för att alla ska kunna komma fram smidigt, grönt och tryggt.
Tågplan 2025 är klar
Nu i december tar vi tågplanen för 2025 i bruk, det vill säga tidtabellen för alla tåg som planeras gå på vår järnväg men också tider för alla underhållsarbeten som behöver göras. Aldrig tidigare har vi fastställt en så fullständig tågplan som nu där vi hanterat fler ansökningar om tåglägen än någon gång tidigare. Under ett år i Sverige går det runt en miljon persontåg. Med den nya tågplanen gör vi det möjligt för resenärerna att boka sina biljetter i god tid. För att det här ska kunna fungera behöver vi tidigt starta samarbetet med våra kollegor i branschen. Vi behöver varandra för att lyckas med järnvägen.
Man brukar säga att en kedja inte är starkare än dess svagaste länk. Precis så är det med järnvägen. För att en resenär ska kunna resa från A till B, eller gods ska nå kunden, är vi många som behöver arbeta tillsammans för att det ska funka. Infrastruktur, tåg och underhållsentreprenörer är tre viktiga delar som tillsammans utgör helheten för järnvägen. Ingen del klarar sig utan de andra för att resenären eller paketet ska komma fram.
Vi gör det tillsammans
När vi tittar på kvaliteten på den totala leveransen järnväg – alltså vad resenärer och godstransportköpare får ut av järnvägstransporter – har resultatet under de senaste åren gått nedåt. Punktligheten procentuellt är lägre än på mycket länge, kundnöjdheten om trafikinformation vid störda lägen är en bit från målet. Utifrån det är det viktigare än någonsin att alla vi som verkar på den ser järnvägen som just en gemensam leverans – och vågar äga sin egen fråga.
På samma sätt som vi lyckades få till en så bra tågplan, vill jag främja samarbetet med branschen för att nå en bättre helhet och därmed en bättre upplevelse för resenärer och godstransportköpare.