Trafikverket får både kritik och beröm i kundnöjdhetsundersökning
Nu har vi facit på vad leverantörerna tycker om att jobba med oss – i alla fall just nu. Nöjd leverantörsindex 2024 ger både ris och ros till Trafikverket som kund.
Trafikverket har som mål att vara leverantörens förstaval. Ett sätt att mäta hur attraktiva vi är som kund är undersökningen Nöjd leverantörsindex, NLI, som genomförs vartannat år, och nu senast hösten 2024.
Varje år köper Trafikverket in varor och tjänster för hisnande 67 miljarder kronor och det är förstås av största vikt att dessa pengar används effektivt för att få största möjliga nytta för våra kunder. Att vara en attraktiv kund är centralt för att vi ska lyckas.
Roger Granberg är projektledare inom leverantörsutveckling på Trafikverket och har hållit i NLI-undersökningen sedan starten.
Hej Roger, hur nöjda är leverantörerna med oss som kund?
- Den övergripande bilden är positiv. Generellt har andelen leverantörer som är nöjda ökat från 80 till 82 procent sedan 2022. Bland tekniska konsulter och entreprenörer, de som projekterar och bygger på vårt uppdrag, är däremot andelen nöjda lägre: 72 respektive 73 procent.
Varför är entreprenörer och konsulter mindre nöjda med oss som kund jämfört med andra leverantörer?
- Vi får låga omdömen vad gäller utveckling och innovation, till exempel möjlighet till alternativa lösningar i anbud och genomförande, frågor som rör samarbete och relationer i projekten samt riskfördelningen i våra projekt. Så de här områdena måste vi bli bättre på för att vara leverantörens förstaval.
Vad behöver vi göra för att bli bättre?
- För det första måste vi stärka dialogen och öka transparensen under hela projektet. För det andra behöver vi utveckla former för att tänka nytt tillsammans med leverantörerna, prova nya arbetssätt och utveckla våra processer. Och för det tredje är en rättvis fördelning av risker som gagnar både beställare och leverantör är avgörande för långsiktiga samarbeten.
Är det några andra resultat i undersökningen som du tycker är värda att lyfta fram?
- Det är tre saker som slår mig: för det första att underhållsentreprenörer inom väg genomgående har blivit nöjdare när det gäller till exempel innovation och utveckling och samarbete och relation i projekten. Med de ökade anslagen till just väg är det extra positivt att vägentreprenörerna återkopplar att samarbetet med Trafikverket går åt rätt håll.
- För det andra ser vi att järnvägsentreprenörerna blir allt nöjdare med leveranserna från Trafikverket Logistik; en ökning från 72 till hela 88 procent sedan 2016, och för det tredje så har förtroendet för Trafikverket ökat bland våra större entreprenörer och tekniska konsulter, vilket är mycket positivt.
Vad gör vi för att förbättra vårt samarbete med leverantörerna?
- Vi har infört etableringsfaser i våra entreprenad- och konsultkontrakt, under 2024-25 lanserade vi en ny riktlinje för projektsamarbete, vi utvecklar nya affärsformer och genomför tidiga marknadsdialoger. I höst ordnar vi sex regionala affärsdagar där vi presenterar kommande affärer, för att nämna några exempel.
Nöjd leverantörsindex, NLI, genomförs vartannat år sedan 2012 bland Trafikverkets cirka 200 största, nationella leverantörer inom entreprenad, teknisk konsult samt varor och tjänster. Respondenterna är vd- eller affärsansvariga på nationell nivå som ombeds svara å sitt företags vägnar.
Du hittar hela NLI-rapporten under länkar nedan.