Hur går prövningen av ansökan om transportdispens till?
Hittar du inte svar på dina frågor och vill komma i kontakt med en handläggare?
Här hittar du kontaktuppgifter.
För frågor om transportdispenser, kontakta oss i första hand via e-post.
E-post: transportdispenser@trafikverket.se
Det går också bra att ringa:
Telefonnr: 010-123 13 35
Telefontider: måndag–fredag klockan 09.00–12.00 och 13.00–15.00.
Under storhelger och sommarsemester kan avvikande tider förekomma.
En grundläggande förutsättning för dispens är att det som ska transporteras är odelbart. Vi prövar din ansökan med hänsyn till trafiksäkerhet, bärighet på broar och vägar, framkomlighet och fordons lämplighet för transporten.
För att vi ska hinna behandla din ansökan före den planerade transporttidpunkten är det viktigt att du sänder in den i god tid.
Vid höga vikter och vid transport som kräver eskort av vägtransportledare eller polis (till exempel bredd större än 450 cm eller längd större än 35 m) blir handläggningstiden ofta extra lång. När det krävs eskort ska den sökande i god tid före beräknad transportdag anlita vägtransportledare eller polis. En förteckning över vägtransportledare finns på polisens webbplats, se länk nedan.
Polismyndighetens webbplats
En ofullständig ansökan tar längre tid att handlägga, eftersom vi måste inhämta kompletterande uppgifter innan vi kan behandla din ansökan.
Vi hanterar och prövar en ansökan enligt följande steg:
Vi kontrollerar om ansökan kommit till rätt myndighet, om dispens behövs, om ansökan har nödvändiga uppgifter om sökanden, transporten och färdväg samt att rätt dokument finns med.
Vi tar ut ansökningsavgift beroende på vilken typ av transport som ansökan avser.
Du kan läsa mer om våra avgifter under Avgifter – transportdisenser.
Vi granskar fordons-, last- och transportuppgifterna i ärendet. Vi bedömer om transporten är lämplig ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Vi skapar en färdväg eller kontrollerar en ansökt färdväg. Vi gör en kontroll av broar för tunga transporter och en kontroll av framkomlighet för vägen och broar (tillgänglig bredd, vägarbeten och plankorsningar och dylikt).
Vi kontrollerar om det finns ett giltigt förenklat samråd med den kommun som är aktuell. I annat fall skickar vi en begäran om yttrande till berörda kommuner (remiss). Vi kan även internt inom Trafikverket behöva få in yttranden från andra verksamhetsdelar (tex. Trafikmiljöenheter eller Underhåll).
Vi förbereder ärendet för beslut (eller yttrande om det är en kommun som begärt vårt yttrande). Vi fattar beslutet (antingen ett bifall eller ett avslag) och skickar det till den sökande och andra parter som är berörda.