Inbjudan till marknadsdialog för kontraktsuppföljning i entreprenad Kolmården, Ostlänken

För att informera och inhämta leverantörsmarknadens synpunkter på vår kommande upphandling avseende kontraktsuppföljning entreprenad planerar vi att genomföra marknadsdialog i mars 2025.

Marknadsdialogen är tänkt som en-timmesmöten på kontoret i Solna strand Stockholm.

Marknadsdialog för kontraktsuppföljning

Datum: 3–4 mars 2025

Plats: Trafikverkets kontor i Stockholm, Solna Strandväg 98

Anmälan: Görs via mejl till karin.b.larsson@trafikverket.se

Sista anmälningsdag är 25 februari 2025.

Exempel på frågor att diskutera

  • Projektgenomgång
  • Risker och möjligheter
  • Upphandlingsform
  • Innehåll
  • Kontraktsstorlek
  • Samverkan beställare/leverantör


(Marknadsdialogen är inte en del i kommande upphandlingsprocess och påverkar inte möjligheten att delta i kommande upphandlingar. Det innebär heller inte något åtagande för Trafikverket eller deltagande företag).

Beskrivning av uppdraget

Uppdraget består av att stödja beställaren i uppföljning av entreprenadkontraktet och tillhörande handlingar från och under produktionsfasen till överlämnande för förvaltning. Det är ett omfattande arbete med många teknikdiscipliner som berör ett stort antal kompetensområden och personalkategorier, omkring 35 stycken, hos konsulten. Uppdragsorganisationen ska leverera entreprenadkunskap och är beställarens ögon ute på arbetsplatsen. Det innebär även att bidra med en strukturerad process för uppföljning av kontraktet i entreprenaden, inte enbart att kontrollera att entreprenören bygger enligt handling. Uppdraget kräver en god strukturerad planering för kontroller och juridisk dokumentation som bekräftar att entreprenören följer kontraktet samt en strukturerad uppföljning av TKI.

Uppdraget ska utföras fysiskt på plats i Norrköping.

Beskrivning av projektet

Kolmårdsentreprenaden är en del av program Ostlänken och är en cirka 15 kilometer lång ny järnvägssträcka, varav cirka åtta kilometer utgörs av Kolmårdstunneln. Projektet avgränsas i norr vid Stavsjö och i söder nära Loddby.

Sträckan inleds i höjd med Stavsjö, strax norr om länsgränsen mellan Södermanland och här går sträckningen de första kilometrarna till största del i skärning men också på bank.

Illustration_tunnelmynning_kolmården.png

Vid Böksjö går sträckningen in i tunnel cirka åtta kilometer den så kallade Kolmårdstunneln, vilken utgörs av en dubbelspårstunnel och en servicetunnel. Spårtunnel och servicetunnel förbinds med 19 tvärtunnlar och åtkomst till servicetunnel anordnas via två tillfartstunnlar i Persdal och Böksjö. Fyra arbetstunnlar är planerade vid Persdal, Rödmossen, Svartgölen och Bökjsö för att möjliggöra byggnation.

Från den södra tunnelmynningen vid Stenkullen går dragningen på en kort sträcka på bank innan den övergår till den långa landskapsbron som passerar Nyköpingsbanan, väg 898 (Nyköpingsvägen) och väg 899 (Strandvägen) innan den löper vidare utmed E4 och Björnsnäs på bank. Vid Bådstorp passerar sträckningen under Kardonbanans passage, G1, G2 och kommunal väg, Krusenhofsvägen. 

Sträckan innefattar fem nya järnvägsbroar samt fem vägbroar. Projektet innefattar även rivning av två befintliga vägbroar varav en över E4 vid Böksjö.

Bergtunnel för dubbelspår ska skyddas med vatten- och frostsäkringslösning. Systemet för vatten- och frostsäkring ska vara kontinuerligt och dränerande. Berget förstärks och tätas konventionellt.
System för brandvattenförsörjning ska uppföras i servicetunneln med magasin och redundant pumpstation i tunnelns lågpunkt.

Servicevägar ska anläggas till teknikgårdar, ventilationsschakt, servicetunnel, ban, el, signal och teleobjekt (BEST) längs järnvägen. Räddningsvägar ska anläggas till tunnelmynningar och servicetunnlarnas mynningar. Totalt ska cirka 40 trummor anläggas. Längs sträckan finns det teknikgårdar som innefattar teknikhus, transformatorkiosker, radiomaster med mera.