Konsultupphandlingar
Här samlar vi all information om aktuella och planerade upphandlingar för konsult och projektering inom projekt Ostlänken.
Status för konsultupphandlingar inom projekt Ostlänken
I tabellen visas status för upphandlingar av konsulter inom projekt Ostlänken. Vissa av projekten kan innehålla fler upphandlingar, vilket framgår i inköpstidplanen när upphandlingarna publiceras i den.
Projektnamn | Kontraktsform | Status |
Kontraktsuppföljning entreprenad, Kolmården | Tekniska konsulter (ABK09) | Ej upphandlad |
BEST - K projektering | Tekniska konsulter (ABK09) | Ej upphandlad |
Granskningsstöd Ostlänken | Tekniska konsulter (ABK09) | Ej upphandlad |
Beskrivning av planerade upphandlingar
Beskrivning av projektet
Kolmårdsentreprenaden är en del av program Ostlänken och är en cirka 15 kilometer lång ny järnvägssträcka, varav cirka 8 kilometer utgörs av Kolmårdstunneln. Projektet avgränsas i norr vid Stavsjö och i söder nära Loddby.
Sträckan inleds i höjd med Stavsjö, strax norr om länsgränsen mellan Södermanland och här går sträckningen de första kilometrarna till största del i skärning men också på bank.
Vid Böksjö går sträckningen in i tunnel cirka 8 km den så kallade Kolmårdstunneln. Som utgörs av ett en dubbelspårstunnel samt en servicetunnel. Spårtunnel och servicetunnel förbinds med 19 tvärtunnlar och åtkomst till servicetunnel anordnas via två tillfartstunnlar i Persdal och Böksjö. Fyra arbetstunnlar är planerade vid Persdal, Rödmossen, Svartgölen och Bökjsö för att möjliggöra byggnation.
Från den södra tunnelmynningen vid Stenkullen går dragningen på en kort sträcka på bank innan den övergår till den långa landskapsbron som passerar Nyköpingsbanan, väg 898 (Nyköpingsvägen) och väg 899 (Strandvägen) innan den löper vidare utmed E4 och Björnsnäs på bank. Vid Bådstorp passerar sträckningen under Kardonbanans passage, G1, G2 och kommunal väg Krusenhofsvägen.
Sträckan innefattar fem nya järnvägsbroar samt fem vägbroar. Projektet innefattar även rivning av två befintliga vägbroar varav en över E4 vid Böksjö.
Bergtunnel för dubbelspår ska skyddas med vatten- och frostsäkringslösning. Systemet för vatten- och frostsäkring ska vara kontinuerligt och dränerande. Berget förstärks och tätas konventionellt.
System för brandvattenförsörjning ska uppföras i servicetunneln med magasin och redundant pumpstation i tunnelns lågpunkt.
Servicevägar skall anläggas till teknikgårdar, ventilationsschakt, servicetunnel, ban, el, signal och teleobjekt (BEST) längs järnvägen. Räddningsvägar skall anläggas till tunnelmynningar och servicetunnlarnas mynningar. Totalt ska cirka 40 trummor anläggas. Längs sträckan finns det teknikgårdar som innefattar teknikhus, transformatorkiosker, radiomaster med mera.
Beskrivning av uppdraget
Uppdraget består av att stödja beställaren i uppföljning av Entreprenadkontraktet och tillhörande handlingar i/från produktionsfasen till överlämnande för förvaltning. Det är ett omfattande arbete med många teknikdiscipliner som berör ett stort antal kompetensområden och personalkategorier, omkring 35 st. hos Konsulten. Uppdragsorganisationen ska leverera entreprenadkunskap och är beställarens ögon ute på arbetsplatsen. Det innebär även att bidra med en strukturerad process för uppföljning av kontraktet i entreprenaden, inte bara att kontrollera att entreprenören bygger enligt handling. Uppdraget fordrar en god strukturerad planering för kontroller, juridisk dokumentation som bekräftar att entreprenören följer kontraktet samt en strukturerad uppföljning av TKI.
Uppdraget ska utföras fysiskt på plats i Norrköping.
Se en syntolkad version av den animerade filmen om delsträckan Stavsjö-Loddby.