
Viltstängsel längs järnvägen.
Underhåll och nybyggnation av stängselsystem i Norrbotten och Västerbotten
Vi arbetar med att förbättra befintliga stängselsystem och bygga nytt där behoven är som störst. Här kan du läsa mer om våra planer de närmaste åren.
Det finns idag drygt 800 mil viltstängsel utmed det allmänna vägnätet och omkring 140 mil stängsel längs järnvägen i Sverige. I stängselsystemet ingår även passager, grindar och uthopp. Syftet med stängselsystem är att förhindra olyckor i trafiken samt att göra det möjligt för både djur och människor att passera väg och järnväg. Ett stängselsystem behöver underhållas på rätt sätt. Trafikverket ansvarar för kontinuerliga besiktningar och lagningar av stängsel. Vi för dialog med samebyar, polis och viltolycksråd för att hitta lösningar.
Vårt arbete med stängselsystem
Målet är att vi ska ha ett stängselsystem med god funktion där det behövs. Vi arbetar med stängselsystemet på flera olika sätt:
- Vi underhåller befintligt stängsel, till exempel lagar hål, byter ut skadade stolpar och reparerar grindar
- Vi byter ut befintligt stängsel mot nytt. Det nya stängslet kan ha högre standard än det befintliga och även utrustas med nya funktioner som passager och uthopp
- Vi bygger nytt stängsel på sträckor som saknar stängsel
- Vi bygger nya planskilda faunapassager.
Större investeringar i stängselsystemet styrs av den nationella transportplanen.
Här planerar vi för nytt stängselsystem eller upprustning av befintligt stängselsystem
Faunapassager Norrbotten:
- E10, Avakko-Lappesuando, faunapassager (inklusive viltstängsel, ingår i E10 Avakko-Lappesuando, mötesfri väg), byggstart 2024.
- E10, söder om Svartbyn, faunaport (inklusive viltstängsel, ingår i E10 Morjärv-Västra Svartbyn, mötesfri väg), byggstart 2024.
- E45, Svappavaara-Vittangi, två faunapassager (inklusive viltstängsel, ingår i Malmtransporter i Kaunisvaara-Svappavaara), byggstart preliminärt 2025.
Faunapassager Västerbotten:
- E4, norr och söder om Ånäset, två faunapassager (ingår i E4 Gumboda – Grimsmark, mötesfri väg), byggstart tidigast 2025.
- E4 Hökmarksberget, faunapassage (ingår i E4 Broänge–Daglösten, mötesfri väg), byggstart 2027.
Ren- och viltstängsel Norrbotten:
- E4 Åkroken-Rolfs, ren- och viltstängsel (ingår i E4, Åkroken-Rolfs, bullerskyddsåtgärder och viltstängsel, byggnation pågår.
- E4 Luleå-Kalix, reparation av befintligt stängsel pågår.
- E4, Piteå-Luleå, projektering stängsel pågår.
- E10 Svappavaara-Mertainen, byggnation stängsel pågår.
- E10, Morjärv – Västra Svartbyn, stängsel (inklusive planskilda faunapassager, ingår i E10, Morjärv-Västra Svartbyn, mötesfri väg), byggstart 2024.
- E10, Avvakko - Lappesuando, stängsel (inklusive planskilda faunapassager, ingår i E10, Avakko-Lappesuando, mötesfri väg), byggstart 2024.
- E45, Svappavaara-Vittangi, viltstängsel (inklusive faunapassager, ingår i Malmtransporter i Kaunisvaara-Svappavaara), byggstart preliminärt 2025.
- Malmbanan, Abisko-Riksgränsen (rivning av befintligt stängsel och utredning om eventuellt nytt stängselsystem).