Trafikpåverkande åtgärder
Presentation av större banarbeten i Tågplan 2025 i enlighet med bilaga VII till direktivet 2012/34/EU. Motsvarande presentation gör samtliga infrastrukturförvaltare i Europa.
Offentliggörande enligt bilaga VII till direktivet 2012/34/EU
I omarbetningen av bilaga VII till direktivet 2012/34/EU anges kraven för en internationellt harmoniserad process för samordning och offentliggörande av kända tillfälliga kapacitetsrestriktioner (TCR*), inklusive samråd med sökande. Det finns olika klassificeringar av TCR:er. De klassificeras enligt nedan:
Klassificering | Sammanhängande dagar |
Trafikpåverkan |
Tillfällig kapacitetsbegränsning med mycket stor påverkan |
Mer än 30 på varandra följande dagar | Mer än 50 procent av den uppskattade trafikvolymen på en järnvägslinje |
Tillfällig kapacitetsbegränsning med stor trafikpåverkan |
Mer än 7 på varandra följande dagar. | Mer än 30 procent av den uppskattade trafikvolymen på en järnvägslinje |
Tillfällig kapacitetsbegränsning med medelstor påverkan |
7 eller färre på varandra följande dagar | Mer än 50 procent av den uppskattade trafikvolymen på en järnvägslinje |
Tillfällig kapacitetsbegränsning med liten påverkan |
Mer än 10 procent av den uppskattade trafikvolymen på en järnvägslinje |
* TCR (Temporary capacity restriction) = Tillfälliga kapacitetsbegränsningar
Uppdaterade UTK i T25
Möjligt att vända med pendeltåg i Spånga söderifrån, utom nm M-F 23:00-07:00 v2527, 2528 då Underhåll bedrivs sträckan Tomteboda Ö - Spånga, se TCR 6817.
Förslag på hur trafiken kan hanteras:
- Regionaltågen* vänder i Bålsta alternativt Kallhäll. Buss ersätter till/från Stockholm C.
- Pendeltåg från Bålsta vänder i Jakobsberg.
- Pendeltåg från Nynäshamn/Västerhaninge vänder på Stockholm City/Sundbyberg/Spånga (de tåg som inte fortsätter till Märsta). Buss och T-bana ersätter.
*=obs att sträckan Kolbäck-Köping och Köping-Valskog är avstängd under juli. Se TCR 4309, 4310
Det har uppdagats att tidsspannet inte är korrekt för TCR 4303, som är klassad som en UTK i T25.
De tider som gäller är v.2519 mån 06:00 - v.2522 tis 06:00, alltså kortas TCR:en ner med ca 18 timmar jämfört med vad som tidigare har kommunicerats (v.2519 mån 06:00 – v.2522 tis 23:59).
Restriktionerna som är kopplade till TCR:en har hela tiden visat rätt tider.
TCR 4304 avslutas 2025-02-01 kl. 08:00 istället för 2025-03-21 kl. 22:00.
Det kommer finnas behov för justeringar på bron mellan 2025-02-01 och 2025-03-21, dessa tider finns i TCR 7097 som kommer att samrådas mellan 2024-05-13 och 2024-06-10.
X-12
Fastställelse x-12 Tågplan 2025 (excel, 155 kB)
Nord -Sammanlagda synpunkter på samrådsunderlag X-12 T25 (excel, 434 kB)
Syd-Sammanlagda synpunkter på samrådsunderlag X-12 T25 (excel, 426 kB)
Väst-Sammanlagda synpunkter på samrådsunderlag X-12 T25 (excel, 428 kB)
Öst-Sammanlagda synpunkter på samrådsunderlag X-12 T25 (excel, 429 kB)
Komplettering till samråd inför fastställelse X-12 Tågplan 2025
Trafikverket har upptäckt att två Tillfälliga kapacitetsbegränsningar (TCR) saknas i det samrådsunderlag som publicerats. De två tillfälliga kapacitetsbegränsningar har stor trafikpåverkan och är Utpekade tillfälliga kapacitetsbegränsningar (UTK) i T25. De har TCRid 6186 och 6187.
Sista dag att skriftligen inkomma med synpunkter på TCR 6186 och TCR 6187 är den 30 november.
Uppdaterat samrådsunderlag
Den 25 oktober publicerade Trafikverket ett samrådsunderlag på hemsidan gällande Tillfälliga kapacitetsbegränsningar som ska fastställas x-12 (8 december) för T25. Trafikverket har behövt göra vissa justeringar i samrådsunderlaget och publicerar därför den 15 november en uppdaterad version; Samrådsunderlag X-12 T25 vers2.
Samrådsunderlag X-12 T25 version 2 (xlsx, 240 kB)
- Sista dag att inkomma med synpunkter på det uppdaterade samrådsunderlaget är den 22 november.
- Sista dag att inkomma med synpunkter på det ursprungliga samrådsunderlaget är den 15 november.
I det uppdaterade samrådsunderlaget har vi gjort nedan justeringar:
TCR-id | Förändring i samrådsunderlag X-12 T25 vers2 |
6293 |
TCR:en är inställd |
5740 |
x i kolumn X, Trafikavbrott istället för i kolumn W, Hastighetsnedsättning |
5741 |
x i kolumn X, Trafikavbrott istället för i kolumn W, Hastighetsnedsättning |
5742 |
x i kolumn X, Trafikavbrott istället för i kolumn W, Hastighetsnedsättning |
5743 |
x i kolumn X, Trafikavbrott istället för i kolumn W, Hastighetsnedsättning |
5726 |
Tillagd text i kolumn R, Anmärkningar: Denna TCR ska läsas ihop med TCR 4323 v25 samt TCR 4318 v33 och TCR 5955 v34. |
5113 |
Samnan ingår inte så kolumn M är nu tom |
5912 |
Överstrukna rader utgår i denna TCR. I kolumn 0, Beskrivning, står nu Gustafs ESIK förlängd driftplats (Sua)-(St) v29 M -v31 O + v32 M-O 08:10-16:50. I första samrådsversionen stod det: Gustafs ESIK förlängd driftplats (Sua)-(St) v29 M -v31 O + v32 M-F 08:10-16:50 |
5913 |
Överstrukna rader utgår i denna TCR. I kolumn o, Beskrivning står det nu: Gustafs ESIK förlängd driftplats (Sua)-(St) v29 M -v31 O + v32 M-O 19:10-05:50 I första samrådsversionen stod det: Gustafs ESIK förlängd driftplats (Sua)-(St) v29 M -v31 O + v32 M-To 19:10-05:50 |
6593 |
Ny TCR. Ligger i skuggan av TCR 6187. |
6330 |
Kolumn O, Beskrivning är ändrad till Uddevalla bangård kontaktledningsupprustning. Stod tidigare Uddevalla kontaktledningsbyte. |
6333 |
Kolumn O, Beskrivning är ändrad till Uddevalla bangård kontaktledningsupprustning. Stod tidigare Uddevalla kontaktledningsbyte. |
6386
|
Kolumn O, Beskrivning är ändrad till Uddevalla bangård kontaktledningsupprustning. Stod tidigare Uddevalla kontaktledningsbyte. |
6397 | Kolumn O, Beskrivning är ändrad till Uddevalla bangård kontaktledningsupprustning. Stod tidigare Uddevalla kontaktledningsbyte. |
Samrådsperiod 25 oktober – 15 november 2023
För att ge synpunkter på publicerade tillfälliga kapacitetsbegränsningar (TCR) med mycket stor och stor trafikpåverkan samt på publicerade tillfälliga kapacitetsbegränsningar med medelstor och liten trafikpåverkan ber vi dig fylla i kolumnen ”Synpunkter från sökande” i filen ”Samrådsunderlag X-12 T25” och skicka filen till trafikplanering.jarnvag@trafikverket.se, senast onsdagen den 15 november 2023. Vi kommer att hantera och skriftligen besvara alla inkomna skriftliga synpunkter. I samband med fastställandet av publicerade tillfälliga kapacitetsbegränsningar fredagen den 8 december 2023 kommer vi även publicera alla skriftliga synpunkter och svar.
Information om filen Samrådsunderlag X-12 T25:
- I filen framgår vilka Tillfälliga kapacitetsbegränsningar som är Utpekade tillfälliga kapacitetsbegränsningar (UTK). Synpunkter på UTK ska lämnas i detta samråd. Utpekade tillfälliga kapacitetsbegränsningar kommer att fastställas den 8 december 2023.
- De fastställda Utpekade tillfälliga kapacitetsbegränsningarna kommer att utgöra planeringsförutsättningar i Tågplan 2025. Den sökande ska därför anpassa sin ansökan om kapacitet efter dessa.
Samrådsunderlag X-12 T25 (Excelfil, 235 kB)
I MPK Visare kan man se de tillfälliga kapacitetsbegränsningarna. Man kan söka ut TCR-nr i MPK Visare och se den tillfälliga kapacitetsbegränsningen i såväl kalender som kartvy.
Trafikverket håller ett möte gällande samrådet torsdagen den 9 november. Mer information och anmälan finns på hemsidan under Inbjudan till möten Tågplan 2025.
X-24
För att ge synpunkter på publicerade åtgärder ber vi dig att fylla i kolumnen ”Synpunkter från järnvägsföretag” i den publicerade filen ”publicering T25 X-24” och skicka filen till tpa@trafikverket.se senast fredagen den 20 januari. Trafikverket publicerar resultatet av samrådet den 28 februari på den här sidan.
Publicering T25 X-24 (Excelfil, 38 kB)
Publicering T25 X-24 resultat samråd (Excelfil, 49 kB)
Information om förändringar i TPÅ (TCR) sedan publicering av åtgärder X-24 till X-18, gällande Tågplan 2025 (Excelfil, 40 kB)