Tillåten bromsprocenttabell

Förteckningen Tillåten bromsprocenttabell finns i underlaget till linjeboken del B. Där anvisar Trafikverket vilken bromsprocenttabell som är den minst restriktiva som tillåts på en viss sträcka.

Järnvägsföretaget har möjlighet att bestämma att egna tåg ska använda en mer restriktiv bromsprocenttabell på en viss sträcka än vad Trafikverket anvisar. Se TDOK 2024:0179.

Under juli 2025 ändras för några sträckor uppgifterna i förteckningen Tillåten bromsprocenttabell, till mindre restriktiva bromsprocenttabeller:

  • Från den 7 juli anvisas tabell D även för sträckan Skänninge–Mjölby–Lindekullen. Tabell D kan då användas på hela sträckan mellan Löcknamon (söder om Hallsberg) och Malmö godsbangård.

  • Från den 14 juli, då Västkustbanan öppnas med den nya banan i Varberg, anvisas tabell D även mellan Varbergs godsbangård (ny driftplatsdel i Varberg) och Hamra. Tabell D kan då användas på sträckan mellan Göteborg och Ängelholm utom på delsträckan Furet–Halmstad C–Kistinge, där bromsprocenttabell C måste användas i ytterligare några månader tills vissa signalarbeten har blivit färdiga.

  • Från 15 juli anvisas tabell B för sträckan Borlänge C–Avesta Krylbo. Vid den ändring som genomfördes den 1 juni anvisades en onödigt restriktiv bromsprocenttabell för denna sträcka. Det felet blir korrigerat.