Ansök om miljökompensation för godstransporter på järnväg
Utför ditt järnvägsföretag godstransporter på järnväg? Då ska du läsa detta.
Om du tänker ansöka om miljökompensation för 2025 Q4 – det vill säga från den 1 oktober till den 31 december – behöver din ansökan ha kommit in till Trafikverket senast den 31 januari 2026.
Du skickar in ansökan som vanligt på adressen trafikverket@trafikverket.se.
När du skickat in ansökan ska du få ett automatiskt svarsmail där det framgår att Trafikverket tagit emot din ansökan samt det ärendenummer som ansökan fått.
Miljökompensation för godstransporter på järnväg 2026-2030
Miljökompensation för godstransporter på järnväg förlängs till att omfatta perioden 2026 – 2030.
Budgeten per år föreslås uppgå till 885 miljoner kronor. Jämfört med perioden 2021 – 2025 föreslås budgeten således öka med 335 miljoner kronor per år, förutsatt att riksdagen beslutar i enlighet med regeringens förslag i budgetpropositionen.
Ansökningar om miljökompensation för utfört godstransportarbete på järnväg under 2026 Q1 ska vara Trafikverket tillhanda senast den 30 april 2026.
Du skickar in ansökan på adressen trafikverket@trafikverket.se. När du skickat in ansökan ska du få ett automatiskt svarsmail där det framgår att Trafikverket tagit emot din ansökan samt det ärendenummer som ansökan fått.
Uppföljning av miljökompensation 2021-2022
Trafikverket har genomfört en uppföljning av utbetald miljökompensation som avser utfört godstransportarbete 2021-2022.
Miljökompensation till järnvägsföretag 2021–2025
Regeringen har budgeterat 550 miljoner kronor per år under 2021–2025.
EU-kommissionen har notifierat stödet.
Nyheter från och med 2021:
- Transport av järnmalm får inte utgöra underlag för miljökompensationen.
- Beviljad kompensation ska avspeglas i det pris som köparen av godstransporttjänsten betalar, genom att priset blir lägre än det hade varit om kompensationen inte hade beviljats.
- Utbetalningen sker kvartalsvis.
- Följande tidpunkter gäller för ansökan och beslut för respektive kvartalsvis utbetalning:
|
Ansökningar inkomna senast |
Period för utfört godstransportarbete | Beslut och utbetalning |
| 20xx-04-30 | 1 jan–31 mars | september |
| 20xx-08-15 | 1 april–30 juni | december |
| 20xx-10-31 | 1 juli–30 sep | mars |
| 20xy-01-31 | 1 okt–31 dec | juni år 2 |
Trafikverkets PM om utformning av miljökompensation till järnvägsföretag 2021–2025 (pdf, 5,8 MB)
Beslutad miljökompensation från och med 2020
| Stödmottagare | 2020-2024 | 2025-1 | 2025-2 | 2025-3 | 2025-4 | Totalt |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Green Cargo AB | 1 723 429 574 | 65 763 305 | 66 246 178 | 1 855 439 057 | ||
| Hector Rail AB | 525 010 349 | 26 102 410 | 24 720 917 | 575 833 676 | ||
| Real Rail Sweden AB | 205 980 440 | 8 210 529 | 8 801 861 | 222 992 830 | ||
| Cargo Net AS | 179 695 962 | 7 859 901 | 7 969 252 | 195 525 115 | ||
| TX Logistik AB | 139 733 896 | 7 811 845 | 7 224 351 | 154 770 092 | ||
| SHN Cargo AB | 81 752 370 | 3 400 075 | 3 300 698 | 88 453 143 | ||
| Tågåkeriet i Bergslagen AB | 76 702 271 | 3 939 061 | 4 507 331 | 85 148 663 | ||
| LKAB Malmtrafik AB | 57 759 859 | 57 759 859 | ||||
| DB Cargo Scandinavia A/S | 46 003 182 | 2 600 195 | 2 654 521 | 51 257 898 | ||
| Tågfrakt Produktion Sverige AB | 19 325 797 | 1 206 914 | 1 077 610 | 21 610 321 | ||
| Grenland Rail AB | 7 427 839 | 2 588 790 | 2 458 041 | 12 474 670 | ||
| Railcare T AB | 9 625 223 | 1 250 572 | 1 290 246 | 12 166 041 | ||
| BLS Rail AB | 7 433 204 | 1 322 400 | 1 551 777 | 10 307 381 | ||
| Onrail AS | 3 513 891 | 3 386 437 | 6 900 328 | |||
| Väte Rail AB | 4 513 665 | 966 667 | 947 386 | 6 427 718 | ||
| Inlandståget AB | 4 031 897 | 239 595 | 264 651 | 4 536 143 | ||
| Nordiska Tåg AB | 3 723 545 | 13 466 | 403 919 | 4 140 930 | ||
| Pro Train Trafik AB | 1 878 739 | 684 580 | 682 122 | 3 245 441 | ||
| Nordic Train AB | 2 695 681 | 2 695 681 | ||||
| Hitachi Energy Sweden AB | 276 507 | 25 804 | 12 702 | 315 013 | ||
| Totalt | 3 097 000 000 | 137 500 000 | 137 500 000 | 3 372 000 000 |
Vem kan söka?
Miljökompensationen kan sökas av fysiska eller juridiska personer som enligt järnvägsmarknadslagen (2022:365) har rätt att utföra eller organisera trafik på svenska järnvägsnät.
För att komma i fråga för kompensation ska sökande ha bedrivit kommersiell trafik på det svenska järnvägsnätet, det vill säga haft intäkter för transporter som utförts för annans räkning.
Vad baseras beloppet på?
Regeringen har beslutat om en pott som ska fördelas i proportion till utfört godstransportarbete.
Utbetalning av miljökompensation sker fyra gånger per år. Utbetalat belopp baseras på den sökandes andel av redan utfört transportarbete på järnväg som samtliga stödberättigade har redovisat till Trafikverket.
Med transportarbete avses mängden transporterat gods i kommersiell trafik mätt i nettoton multiplicerat med sträckan i kilometer som godset transporterats i Sverige.
Hur söker man?
Trafikverket tillhandahåller en ansökningsblankett där det framgår vilka uppgifter som sökande ska lämna. Ansökningsblanketten återfinns i länken nedan. Det handlar om kontaktuppgifter och utfört transportarbete i nettoton-kilometer inom Sverige under närmast föregående kalenderkvartal. Uppgifter som verifierar utfört transportarbete kan komma att begäras.
Hur går prövningen till?
Trafikverket prövar de uppgifter sökanden lämnar. Sökande ska ange underliggande trafikeringsavtal för det transportarbete som sökande redovisar. Branschen kommer själv överens om vem som ska söka kompensation för det transportarbete som utförts.
Eftersom miljökompensation baseras på ett pottsystem sker utbetalningen först när prövningen av samtliga redovisade uppgifter är genomförd.
Regeringen har beslutat om miljökompensation för att främja godstransporter på järnväg. Omfattningen av denna och de närmare formerna för utbetalning regleras i förordningen (2018:675) om miljökompensation till godstransporter på järnväg.
Inom EU tillämpas idag liknande kompensationssystem för att främja godstransporter på järnväg i bland annat Danmark, Italien och Storbritannien.