Forskning bidrar till bättre underhåll av hjul/räl och mer komfortabla resor
Resultaten ingår som del av Europe’s Rail och projektet IAM4Rail som forskar och utvecklar lösningar för en smart och integrerad infrastruktur. IAM4Rail fokuserar på tekniska frågeställningar som rör samverkan mellan fordon och spår.
Efter att projektet genomfört avancerade dynamiska simuleringar där nötning av hjul studerats har de kunnat se att genom att använda en varierad rälprofil längs spåret, baserad på spårets geometri, kan resor med tåg bli mer komfortabla samtidigt som risken för sprickor i rälen och behovet av att svarva om hjul minskar.
Projektet har även studerat hur slipning och fräsning av räler, så kallad rälbearbetning, påverkar gångegenskaperna hos spårfordon. Genom att studera olika platser längs Västra stambanan har kritiska spårsegment med förhöjd risk för dålig komfort identifierats.
– God komfort är en förutsättning för att passagerare ska välja tåget istället för andra, mindre miljövänliga, transportlösningar, säger Emil Aggestam, spårspecialist och projektledare för FoI-projektet Förbättrad gångdynamik för spårfordon.
Nytt mått presenterat på internationell konferens
Arbetsgruppen har även tagit fram ett helt nytt mått för att identifiera risken för dålig komfort. Måttet (eller storheten) kallas Gradient Index Profile (GIP). Genom att kontinuerligt mäta rälprofiler och spårvidd kan måttet användas för att visa på var i infrastrukturen det finns risker för dålig komfort. Det ger i sin tur stöd för att sätta in rätt åtgärder i rätt tid.
De senaste resultaten presenterades på konferensen Contact Mechanics (CM2025) i Tokyo, Japan. Nästa steg i arbetet är att validera GIP-resultaten med tester i verklig trafik.
– Det är viktigt att vi får återkoppling internationellt för att säkerställa att vi möter behoven och har hög kvalitet i resultaten, säger Martin Li, spårspecialist på Trafikverket.
GIP-måttet är nu också med i den tekniska rapporten till den europeiska standarden som beskriver hjul- och rälkontakt.
Trafikverket är med och driver forskningsprojektet Förbättrad gångdynamik för spårfordon, som delvis finansieras via Europe’s Rail samt FoI-portföljen Vidmakthålla. Det är ett samarbetsprojekt mellan Trafikverket, Banenor, SJ AB, A-train, KTH och externa konsulter.