Järnvägspodden avsnitt 14: Vi sitter alla i samma tåg – summering av 2025

I årets sista avsnitt tar vi hjälp en för vår podd rookie och en dito veteran för att summera året. I klartext är våra gäster Stefan Gustavsson från Infranord och Linda Thulin på Trafikverket.

Vilket år vi har haft med allt från pansaris på årets första dag till att vi härom veckan, på T26 första dag, faktiskt kunde notera den punktligaste dagen på hela året. Däremellan har det varit invigningar, spadtag, livesändningar, översvämningar – växelfabriker och underhållståg, 200-års jubileum och somrigt blixtrande svarta rubriker. Lägg till rekordmånga framförda tåg så får man nog kort o gott sammanfatta det som en hel del. I vår summering av året kommer vi så klart in på visst av detta digra smörgåsbord, men långt ifrån allt.

Vi startar med en fråga som är hetare än någonsin. Vi syftar så klart på järnvägsunderhållet där frågor om hur, när, på vilket sätt och i vilken omfattning, med vilka metoder etc fått redaktioner  att drabbas av varmgång. Tillsammans med Stefan Gustavsson, vd på Infranord, kommer vi in på frågor om trådbyteståg och tvister, om tidplaner och utmaningar både här och nu samt imorgon. Perspektiven blir både utifrån Infranord och branschföreningen FSJ.  

Från underhållet går vi till en fråga som nog får sägas vara ändå större. I november godkände medlemsländerna den nya kapacitetsförordningen, samtidigt som kommissionen ”spottar” ur sig uppdrag. Att navigera i detta kräver en särskild talang, och en särskild chef. Därför är vi tacksamma för att Linda Thulin kommer tillbaka till oss för att ur ett gränsöverskridande perspektiv summera 2025. Samtalet med Linda börjar ca 33 minuter in i avsnittet

Till slut sammanfattar två något trötta programledare årets poddsäsong med kanske de rörigaste räl-tankarna på länge. Nu väntar som tur är några veckors ledighet från både ordinarie uppdrag och denna tillikauppgift att var tredje vecka bjuda er kära lyssnare på samtal om, med och för järnvägen.

God Jul och Gott Nytt År!