Foto: Michael Erhardsson

Järnvägsforskningsprogrammet Europe's Rail levererar

Under det fjärde året har ett flertal resultat levererats som bidrar till att möta järnvägens utmaningar och tillhandahålla lösningar för ett integrerat europeiskt järnvägsnät med hög kapacitet.

Vid Trafikverkets resultatkonferens för Europe’s Rail (EU-RAIL) på Chalmers i Göteborg i november, redovisade 17 delområden sina resultat som bland annat bidrar till förbättring av punktligheten, minskad miljöpåverkan, mer effektiva godsleveranser, minskade livscykelkostnader och mer effektivt underhåll. Sammantaget förväntas forskningsprogrammets leveranser att leda till förbättrad kundnöjdhet och därmed en ökad konkurrenskraft för såväl det svenska som europeiska järnvägssystemet och järnvägsleverantörsindustrin.

Tre forskningsutlysningar

Det konkreta innehållet i EU-RAIL programmet, där några av resultaten nu redovisats, utgörs av forskningsutlysningar som är öppna för industri (operatörer, systemleverantörer, tillverkare m.fl.) och akademi. Utlysningar sker vid tre tillfällen, så kallade ”vågor”. Våg ett är pågående och den mest omfattande, våg två startar sommaren 2026 och våg tre senare under 2027. Tanken med tre omgångar för utlysningar är att forskningsarbetet över tid leder till insikter om nya och kompletterande behov till följd av framkomna resultat och ökad kunskap.

− Angreppsättet ett utmärkt exempel på Triple Helix-arbete där myndigheter, industrin och akademin samarbetar för att öka kunskapen och för att utveckla nya behovsdrivna lösningar för ett transportsystem som är smidigt, grönt och tryggt ur såväl kund- och leverantör- som infrastrukturperspektiv, menar Anders Carolin, programansvarig i Trafikverket.

Demonstrationer: från forskning till tillämpning

En viktig del av EU-RAIL:s arbetet är att genomföra demonstrationer (tester av nästan färdiga lösningar på verkliga data eller operativ miljö). Demonstrationer visar vad som fungerar och vad som behöver utvecklas vidare och utgör ett konkret bevis på förmågan att omsätta forskning till praktiskt tillämpbara lösningar.

Endast säkra lösningar demonstreras. Genom att testa, utveckla och testa igen kan vi verifiera att lösningen fungerar, att den ger den effekt som den förväntas göra, att den kan kopplas ihop med IT-system eller andra lösningar vid behov, att den håller sig inom värden för ex vis utsläpp, buller, vibrationer, att tänkta användare förstår och har nytta av lösningen osv.

Demonstrationerna ger ökad kunskap om såväl digitaliseringens möjligheter som utveckling och användning av ny teknik samtidigt som vi också kan släppa vidare lösningar för implementering i verksamheten eller introducera till marknaden för att lanseras som en säljbar produkt.   

Från december och framåt kommer vi att göra nedslag bland de projektresultat som redovisades på konferensenunder huvudrubriken "Resultat EU-RAIL"

Flaggskeppsprojekt 1 - FP1 MOTIONAL

Trafikledning och gränsöverskridande kapacitetsplanering, integrerade system och digitala möjliggörare – Magnus Wahlborg, Flaggskeppsledare, Trafikverket

Simulering av kapacitetseffekterna av automatiserad tågdrift ATO – Emil Jansson, KTH
Demonstration av algoritm för optimering av tåg och banarbeten i korttidsplanering Göteborg–Oslo, Alnabru – Mikael Fredriksson, LIU
Utveckling av beslutsstöd för operativ tågtrafikledning vid störningar – Jan Andersson, VTI

Flaggskeppsprojekt 2 - FP2 R2DATO

Järnväg mot digital automatisering och automatisk tågdrift (ATO) – Mikael Danielsson, Flaggskeppsledare, Trafikverket

Formella Metoder – Arne Borälv, Prover
Virtuellt kopplade tåg – Aria Mirzai, RISE
Nästa generation bromssystem – Tore Vernersson, Chalmers

Flaggskeppsprojekt 3 - FP3 Iam4Rail

Holistisk och integrerad tillgångsförvaltning för Europas infrastruktur – Matthias Asplund, Flaggskeppsledare, Trafikverket

Förutsäga och hantera spårnedbrytning – Anders Ekberg, CTH
Underhållsrobot – Krister Wolff, CTH
Övervakning och tillgångsbedömning – Matti Rantatalo, LTU

Flaggskeppsprojekt 4 - FP4 Rail4EARTH  

Ett hållbart och grönt järnvägssystem – Madelene Sandbom, Flaggskeppsledare, Trafikverket

Luftföroreningar och partiklar. Luftkvalitet i överdäckade plattformar och tunnlar – Ulf Olofsson, KTH
Ljud och vibrationer. Minskning av kurvskrik i järnvägen – Leevi Toratti, LTU

Flaggskeppsprojekt 5 - FP5 TRANS4M-R

Transformering av Europas godstrafik – Jan Bergstrand, Flaggskeppsledare, Trafikverket

Seamless Corridor Showcase-koncept och European checkpoints som del av lösningen – Karl Bertilsson Lindholmen Science Park
RAMMS, för ökad tillförlitlighet via DAC – Matti Rantatalo, LTU

Flaggskeppsprojekt 6 - FP6 FutuRE

Leverans av innovativa järnvägstjänster för att vitalisera kapillärlinjer och regionala järnvägstjänster – Malcolm Lundgren, Flaggskeppsledare, Trafikverket

Fjärrkörningsapplikation för ett lätt regionalt järnvägsfordon och hur det kompletterar/förstärker autonom tågdrift – Thomas Rosberg, VTI
Nya drivlinor och tankinfrastruktur för ett lätt regionalt järnvägsfordon – Amir Torkiharchegani, LTH
Fordonskoncept lätt regionalt järnvägsfordon – Peter Bondare, KTH

Framtidsperspektiv - pods4RAIL

Forskning om framtida järnvägstransporter – Mubashar Ablahad, Flaggskeppsledare, Trafikverket

Modulär kollektivtrafik och logistik – Ivo Bruijl, KTH

 

Är du intresserad av att ta del av rapporter, djuplodande resultat och slutsatser inom något specifikt område nedan, ber vi dig skicka förfrågan och kontaktuppgifter till eu-rail@trafikverket.se så återkommer vi.

Du kan också ta del av rapporter m.m. (på engelska) på EU-webbsidan för EU-RAIL, se länk längst ner på denna sida. 

 

EU-loggor paket 2510.png

Finansieras av Europeiska unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. Europé´s Rail stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar.