Pilotbanan Ådalsbanan har uppgraderats med fler funktioner
Den senaste systemversionen från Alstom har driftsatts på pilotbanan Ådalsbanan i helgen den 29-30 juni. På pilotbanorna går ordinarie tågtrafik. Det är sista steget i utvecklingen av det nya signalsystemet ERTMS.
Systemreleasen (SR) 8.4 innehåller både förbättringar och rättningar, samt att nya funktioner har tillkommit. Ett antal förändringar i anläggningen gjordes;
- Ett gränssnitt mot de nya bommar och ljud- och ljussignaler som Trafikverket håller på att byta ut vid plankorsningar längs järnvägen.
- Vid gång- och cykelvägar blir ”bomkjolar” standard och det blir lättare att sätta stängsel vid bommarna. På så sätt hindras gående och cyklister från att krypa under bommar eller smita bredvid dem.
De nya så kallade vägskydden gör järnvägen säkrare och modernare, och det har varit viktigt att de två tekniska systemen signalsystemet och vägskydden är integrerade med varandra.
Brist som hanteras och åtgärdas
Vid inkopplingen upptäcktes en brist som kommer att hanteras av trafikledningen tills felet är rättat i systemet. Planen är att denna brist ska åtgärdas tillsammans med andra kända delar under tiden på pilotbanan, innan systemet får status som tekniskt godkänd material och kan användas på övriga tilltänkta tågsträckor.
Datum, områden och sträckor
Denna nya systemversion är avsedd att användas på flertal styrområden från 2027. Ådalsbanan sträcker sig från Sundsvall norrut till Västeraspby.
Arbete och samordning kring nya releasen
Arbetet har genomförts av avdelningen ERTMS förberedande och har samordnats med flera andra investerings- och underhållsprojekt för att tiderna i spår ska utnyttjas så effektivt som möjligt.
Så utvecklas det nya signalsystemet
Det nya signalsystemet utvecklas först hos systemleverantören och Trafikverket i testlabb. Därefter används aktuell version av systemet på Trafikverkets två testbanor för att säkra att olika ombord- och marksystem fungerar ihop.
När systemet fått ett första godkännande installeras det på Trafikverkets tre huvudsakliga pilotbanor, Ådals- och Botniabanan eller Haparandabanan. På pilotbanorna går ordinarie tågtrafik. Efter minst sex månader på pilotbana får sedan systemet status som tekniskt godkänt material och kan installeras på en vanlig sträcka.