Begär tider för arbete i spår via MPK Korttid
Användarstöd IT 010-125 10 10
Kontakta Användarstöd IT genom att ringa 010-125 10 10 för felanmälan av it-system, tekniska frågor om it-system, handhavande av it-system, lösenordsbyte eller för frågor om handläggningen av ansökan i en tågplan.
Uppge vilket företag du ringer från, vilket användarnamn som används för inloggning på Min sida eller Op-kontot, ange om det gäller långtidsplanering, kompletterande ansökan, revision eller korttidsplanering samt beskriv felet eller frågan.
Användarstöd IT kan kontaktas dygnet runt. Om det är telefonkö helgfria vardagar klockan 07.00-17.00 får du ett erbjudande om att bli uppringd. I anslutning till samtalet får du ett mejl med ett ärendenummer som du kan använda för fortsatt kontakt och även för att mejla in filer. Svara på mailet utan att ändra i ämnesraden. När handläggningen kan påbörjas beror på ärendet.
Du som har ett 90-konto kan även kontakta Användarstöd IT genom att använda formuläret som nås när du är inloggade på Min sida. Ärenden som kommer in den vägen får ett ärendenummer på helgfria vardagar klockan 07.00–17.00.
Är ditt ärende brådskande eller rör ett verksamhetskritiskt system vill vi att du ringer oss.
När du ska begära tider för arbete i spår använder du ”MPK Korttid”.
Formuläret är till för dig som behöver stöttning i hur du begär tider för arbete i spår i MPK korttid.
Kolla gärna om någon annan redan har ställt din fråga:
Frågor och svar om MPK korttid
Använd MPK korttid för att begära tider i spår.
Utbildning för dig som begär tider i spår
Kursen ”MPK Innevarande tågplan – entreprenörer och begärande”, vänder sig till dig som begär kapacitet för banarbeten under innevarande tågplan. Du arbetar inom Trafikverket som exempelvis BAP-koordinator eller projektnära stöd, alternativt är du en extern användare som företräder en entreprenör.
Syftet med utbildningen är att lära sig planera nya banarbeten eller ändra befintliga banarbeten i innevarande tågplan.
Kursinnehåll:
- Introduktion till MPK
- Introduktion till processen Planera trafik – för begärande
- Intro till SERA bilaga VII och hantering av TCRer
- Ändrade begrepp & informationsstruktur – banarbete
- Ärendehantering: banarbete - extern
- Planera restriktioner STP – begärande
- Revisionsplanering
- Skyddshantering
- Hantera anläggningsförändringar
- Introduktion till Kapacitetsportalen
- MPK Visare