
Vi stör en ingenjör med frågor om forskning och innovation
Varför Trafikverket satsar på FOI är huvudfrågan till Anders Carolin, ingenjör i Väg- och vattenbyggnad och programansvarig för EU:s järnvägsforskningsprogram Europe’s Rail.
Anders Carolin, hur skulle du sammanfatta behovet och betydelsen av forskning och innovation?
− Forskning och innovation är viktiga verktyg för att bygga framtida kompetens, utveckla metoder och modeller samt demonstrera nya systemlösningar som kopplar samman teknik, affärsnytta och samhällsnytta inom transportområdet.
Hur kan vi motivera att Trafikverket sammantaget lägger kring 650 miljoner kronor per år på forskning och innovation?
− Forskning och innovation har stor potential och bidrar på många områden som ingår i Trafikverkets ansvar och målbild om ett tillgängligt och hållbart transportsystem. Forsknings- och innovationsverksamheten är central för Trafikverkets förmåga att lösa sina uppgifter och för vår kunskapsutveckling. Men, ingen förnyar sig ensam. Därför jobbar vi tillsammans med andra inom industri, näringsliv, akademi, andra myndigheter med flera.
Regeringen vill stärka och befästa Sveriges position som ledande kunskaps- och forskningsnation. Därför deltar vi i Horizon Europe, EU:s nionde ramprogram för forskning och innovation där även partnerskapet för järnväg, Europe’s Rail, (EU-RAIL) ingår.
Skulle du säga att vi uppfyller målbilden?
− JA! Att öka kapaciteten för hållbara och konkurrenskraftiga transporter på järnväg kräver samverkan med hela branschen, även internationellt. Som deltagare I EU-RAIL både bidrar vi till och drar nytta av målet om att stärka branschen, skapa jobb och utveckla ett hållbart, sammankopplat europeiskt järnvägssystem. Tack vare vårt aktiva engagemang har också Trafikverket stor påverkan på vad som beforskas och utvecklas inom programmet.
Resulterar det i någon konkret nytta för svensk järnväg, godskunder och resenärer?
− Ja, genom vårt deltagande skapar vi samhällsnytta. Både föregångaren Shift2Rail och nuvarande EU-RAIL har tagit fram lösningar som berör olika delar i hela järnvägssystemet. Varje lösning innehåller en beskrivning och specificerar en marknad, marknadsutsikter och möjligt datum för lansering. De intressenter som, i första hand, gynnas av lösningarna återfinns i grupperna resenärer och godstransportörer, järnvägsföretag, infrastrukturförvaltare och fordonstillverkare. Vi har också många exempel på konkreta förbättringar som vi löpande kommunicerar på vår webbsida.
Vi kan väl vår verksamhet bäst själva, så varför ska vi samverka med andra?

− Tack vare samarbetet med internationellt erkända partners får vi snabbare fram digitaliseringslösningar och accelererar utvecklingen av ny teknik och innovationer. Det kan dock ta lång tid innan effekterna slår igenom. Stegen från ökad kunskap till en fungerande lösning till att den används i tillräckligt stor utsträckning för att ge effekter i transportsystemet kan ta många år. Genom att vi samarbetar och mobiliserar resurserna kommer vi ändå snabbare fram för att nå det gemensamma målet om ett järnvägssystem som möter morgondagens transportutmaningar och behov.
Avslutningsvis, vad är skillnaden mellan forskning och innovation?
− Forskning är en systematisk process för att skapa ny kunskap och nya teknologier. Här omfattas också att i flera steg testa och vidareutveckla lösningar som en ny metod, en produkt eller en arbetsprocess. Innovation handlar om att omsätta ny kunskap och nya teknologier så att de kommer till praktisk nytta dvs. svarar mot ett behov och efterfrågan i samhället. Ett ekosystem för forskning och innovation baserat på effektivt samarbete och förmåga att genomföra omfattande kunskapsuppbyggnad och implementera nya lösningar, snabbar upp införandet av ny teknik och minskar tid till marknad, avslutar Anders.
Finansieras av Europeiska unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. Europe’s Rail stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar.