Sensordata bidrar till ökat proaktivt underhåll av järnvägsbroar

Genom att mäta och analysera hur broar svänger när ett tåg passerar kan vi öka kunskapen, dels för att åstadkomma ett mer proaktivt underhåll, dels anpassa regelverken så att framtidens järnvägsbroar kan bli mer kostnadseffektiva.

I ett samarbete mellan Trafikverket, Kungliga Tekniska Högskolan och spanska Adif inom programmet Europe’s Rail utförs kontinuerliga mätningar av hur broar svänger och beter sig när tåg passerar, så kallad dynamisk respons. Analyserna utförs ofta på höghastighetslinjer, där svängningarna blir särskilt påtagliga, för att säkerställa att inga negativa effekter uppstår, till exempel ballastinstabilitet.

Dagens kriterier för hur fort, tungt och ofta tåg får passera över en bro är baserade på begränsade studier. Med ny teknik för datainsamling liksom ökad kunskap kring materielpåverkan och slitage, kan vi erhålla bättre underlag. Därför genomför Projektet IAM4RAIL en studie som omfattar flertalet mätningar och analyser i syfte att öka kunskapen om det verkliga beteendet hos ballasterade järnvägsbroar.

Tester i Spanien

Tajo-Segura Trasvase-bron
Tajo-Segura Trasvase-bron längs Madrid-Valencia-höghastighetslinjen. 

Mätningarna görs med hjälp av en övervaknings- och analysplattform. På bron Tajo-Segura Trasvase, som ligger längs Madrid-Valencia-linjen cirka 1,5 timmes bilfärd från Madrid, har projektet installerat ett flertal sensorer som bland annat mäter töjningar och vibrationer. Mätinstrumenten levererar realtidsdata från passerande tåg och hur bron responderar.

Stora mängder data bearbetas, analyseras och tillgängliggörs i en monitoreringsplattform utvecklad av det svenska företaget IoTBridge i samarbete med KTH.

Raid och Madelené
Raid Karoumi, Kungliga tekniska högskolan och Madelené Sandbom, Trafikverket. 

− Systemet samlar in tusentals mätvärden varje sekund från sensorer och analyserar direkt hur bron reagerar när tåg passerar. Genom att använda avancerade algoritmer kan monitoreringsplattformen upptäcka små förändringar som kan tyda på problem i tåget, rälsen eller själva bron. Det här gör det möjligt att identifiera defekter tidigt och öka säkerheten i hela järnvägssystemet, konstaterar Raid Karoumi, Kungliga tekniska högskolan.

Hittills har över 1 700 tågpassager analyserats i plattformen sedan början av september 2025.
− Arbetet bidrar inte bara till ökad säkerhet. Med uppdaterade kriterier i regelverken som speglar broarnas verkliga beteende utifrån de tester som görs inom Europe’s Rail, kan framtidens järnvägsbroar projekteras mer kostnadseffektivt, menar Madelené Sandbom, delprojektledare, Trafikverket.

Loggor från de samverkande organisationerna.
Finansieras av Europeiska unionen. De åsikter som uttrycks är dock författarens/författarnas egna och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller det gemensamma företaget för Europas järnvägar. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem. Projektet IAM4RAIL stöds av det gemensamma företaget för Europas järnvägar och dess medlemmar.