Arctic Test Arena invigs på stationen i Narvik. Foto: Peter Jonsson
Malmbanan och Ofotbanen blir internationell testarena för järnvägsteknik
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena ägde rum den 4–5 november i Narvik.
Omkring 170 personer från 60 olika organisationer/företag inom infrastruktur och teknik från Europa slöt upp när pågående forskningsprojekt visades upp.
Med över 473 kilometer järnväg, från den isfria hamnen i Narvik till Luleå och industrierna i Norrbotten, så har Ofotbanen och Malmbanan varit en central transportsträcka för europeisk råvaruförsörjning i över hundra år. Ett arktiskt klimat, några av Europas tyngsta tåg, krävande topografi och gränsöverskridande verksamhet har gjort sträckan till en optimal testkorridor för järnvägsteknik i flera decennier.
Ett nytt norsk-svenskt initiativ, Arctic Test Arena, stärker samarbetet mellan myndigheter, forskningssamhällen och industri över länder.
Extremt väder är vanligtvis en utmaning för järnvägen, men när ny teknik ska testas är stora mängder snö och arktisk kyla faktiskt en fördel. Norra Norge och Sverige ger oss en unik testarena.
Det som fungerar här fungerar överallt
Tekniken som testas idag och i framtiden på denna sträcka kommer att bidra till att stärka driftsäkerheten och effektivt underhåll på järnvägen i norra Europa, men även längre söderut.
Testverksamhet har förekommit länge på banan och det finns redan en tradition av samverkan över organisations- och landgränser mellan myndigheter, akademi och företag. Men i och med Arctic Test Arena skapas en tydlig plattform för att samla forskning, tester och sätta resultatet i bruk.
Invigning i dagarna två
Den 4 november ägde en formell invigning av testarenan rum på Narviks järnvägsstation. Därefter hoppade deltagarna på ett tåg som gick till Abisko station. Under tågresan informerades det om pågående och genomförda forsknings- och innovationsprojekt på sträckan, till exempel:
- Projekt för övervakning av broar under de speciella förhållanden som finns på sträckan.
- Hur hantera det snabbt förändrande klimatet? Hur övervakar man och säkrar snögallerier i en förändrad miljö?
- Digitalisering: Hur kan fiberteknik hjälpa oss övervaka både järnväg och fordon, upptäcka intrång och minimera konsekvenserna av urspårningar
Den 5 november anordnades seminarium på UIT Norges Arktiska Universitet i Narvik, med en avslutning av dagarna på eftermiddagen.