
Förorenade områden
I ett förorenat område kan halten av farliga ämnen medföra risk för människors hälsa eller miljön. Vi ansvarar för avhjälpande där föroreningarna är en följd av avslutade eller pågående verksamheter.
Vi ansvarar för förorenade områden som uppkommit av den verksamhet som har bedrivits av Banverket, Vägverket, Trafikverket och Statens järnvägar samt den flygplatsverksamhet som har bedrivits av Luftfartsverket.
I ett förorenat område kan halten av farliga ämnen förekomma i sådana nivåer att det kan medföra risk för människors hälsa eller miljön. Föroreningarna är en del av vår industrihistoria och kan bestå av metaller, oljor eller andra organiska miljögifter som till exempel PAH. De kan förekomma i mark, grundvatten, sjöar, vattendrag och byggnader.
Vi arbetar för en hantering som bidrar till de svenska miljökvalitetsmålen, främst giftfri miljö, grundvatten av god kvalitet, biologisk mångfald, levande sjöar och vattendrag, god bebyggd miljö och begränsad klimatpåverkan.
Föroreningskällor
Trafikverket förvaltar runt 25 000 fastigheter. Därtill har vi väg-och nyttjanderätt inom många fastigheter som ägs av andra.
Trafikverket och dess föregångare (Banverket, Vägverket, SJ samt del av Luftfartsverket) har även bedrivit verksamhet på fastigheter som nu ägs av andra. Inom och i anslutning till flera av alla dessa fastigheter förekommer föroreningar i mark och grundvatten orsakade av verksamheten. Föroreningarna kan komma från punktkällor, som till exempel impregneringsverk, upplagsytor, tankställen, cisterner och lokstall, samt från diffus spridning, till exempel slitage av järnvägs- och väganläggningen och saltning.
Även andra föroreningskällor kan förekomma, som inte har direkt koppling till Trafikverkets eller dess föregångares verksamheter. Dessa kommer från andra industriella verksamheter som bedrivits på eller i direkt anslutning till vår fastighet, inklusive verksamheternas lagring av gods.
Vår hantering av förorenade områden följer i huvudsak tre olika spår:
- Riktade miljöåtgärder: Genomförs på platser där tidigare verksamhet misstänks ha gett upphov till föroreningar. Utredningar och åtgärder vidtas utifrån en nationell prioritering av områdena.
- Miljögarantin: Miljögarantin ger bolag som till exempel Jernhusen, Swedavia och Svevia rätt att få ersättning för åtgärder som de utför.
Trafikverkets roll är att bedöma om miljöskador uppkommit före bolagisering samt om det finns en risk för människors hälsa eller miljön, och om de därmed kan finansieras via miljögarantin.
- Anläggningsprojekt: Hantering av förorenade områden inom anläggningsprojekt avviker ofta från den arbetsprocess som finns för riktade miljöåtgärder, då det till stor del handlar om att schakta och hantera de massor som uppstår till följd av detta.
Arbetsgång
För hantering av förorenade områden finns det en generell arbetsgång. Som delas in i olika faser:
- Inventering
- Undersökning och riskbedömning
- Utredning och åtgärd
- Förvaltning.
Uppdelningen i faser gör det möjligt att efterhand bedöma och värdera behovet av ytterligare avhjälpandeåtgärder samt att prioritera insatserna efter angelägenhetsgrad.
Vi bygger ny kunskap när vi arbetar i våra projekt och genom satsningar på forskning och innovation och olika samarbeten.
Vi deltar bland annat i samverkan om statens förorenade områden och områden med oexploderad ammunition (SFO). Samt i PFASnätverket anordnat av Kemikalieinspektionen och i Naturvårdsverkets regeringsuppdrag för PFAS, kallat RUPFO.
Entreprenadarbetet vid saneringen i Räppe, Växjö kommun har avslutats. På platsen impregnerades stolpar och sliprar år 1943 - 1944. Föroreningen utgörs av arsenik. Efterbehandling har skett genom urschaktning ned till som mest 4 meter. Cirka 35 000 ton förorenade massor har förts bort.
Vid återställning av området har en så kallad ruderatmark skapats som ska gynna den biologiska mångfalden. Val av växter och jordmaterial anpassas så att de ska gynna viktiga pollinatörer. Ett kontrollprogram för uppföljning efter saneringen kommer att pågå ett par år framöver.
Vid den före detta impregneringsplatsen i Limmared har pilotförsök genomförts i samarbete med Luleå tekniska universitet. Försöken har pågått i två års tid och den behandlade ytan uppgår till cirka 400 kvm.
Den testade metoden bygger på elektrokemi som gör att arsenikföroreningen stabiliseras i jorden och PAH-föroreningen bryts ned till följd av ökad mikrobiell aktivitet.
Försöken avslutades i augusti 2024. Resultaten visar på en minskning av arsenik i grundvatten med 60 - 90 procent. Det påvisades att 98 - 100 procent av den uppmätta arseniken förekom i femvärd form vilken är den mindre toxiska. För PAH skedde en minskning i halter i grundvatten motsvarande som för arsenik. I jord skedde ingen nämnvärd minskning av PAH-förorening vilket indikerar att behandlingstiden hade behövt vara längre.
Forskning för förbättrad prioritering av förorenade områden
Trafikverket startar under 2025 upp ett forskningsprojekt som syftar till att utveckla prioriteringen av förororenade områden. Projektet sker tillsammans med Chalmers.
Resultatet från forskningsstudierna förväntas bidra till mer hållbara prioriteringar av Trafikverkets förorenade områden. Metodiken som utvecklas ska bygga på flera faktorer än i dagsläget, så som samordningseffekter, samhällsekonomi och förändrat klimat.