Trafikpåverkande åtgärder
Här hittar ni information om Trafikverkets tillämpning av Punkt 16 i SERA-direktivet (2012/34/EU) bilaga VII.
Informationen klargör vad en Punkt 16-utredning och Fördjupad dialog innebär, och hur ni som sökande av infrastrukturkapacitet kan begära utredning alternativt dialog och hur ni medverkar i dessa.
Vad är Punkt 16 i SERA-direktivet?
Punkt 16 i bilaga VII till SERA-direktivet gäller för kapacitetsbegränsningar med mycket stor trafikpåverkan på järnvägsnätet. Den riktar sig till sökande och syftar till att säkerställa att alla parter kan vara med i utredningen och påverka beslutsprocessen när omfattande kapacitetsbegränsningar planeras.
Enligt Punkt 16 kan sökande begära att infrastrukturförvaltaren tillhandahåller en jämförelse av minst två alternativa lösningar om kapacitetsbegränsningen:
- varar under minst 30 på varandra följande dagar
- berör mer än 50 % av den uppskattade trafikvolymen på en järnvägslinje.
Vad ingår i en Punkt 16-utredning?
I en Punkt 16-utredning ska minst två genomförandealternativ utredas.
För varje alternativ ska infrastrukturförvaltaren redovisa:
- Varaktigheten av kapacitetsbegränsningen- Hur länge trafikavbrottet förväntas pågå.
- Preliminära infrastrukturavgifter- Förväntade kostnader för järnvägsoperatörer och eventuellt andra användare.
- Tillgänglig kapacitet på alternativa linjer- Information om andra linjer som kan användas under begränsningen.
- Tillgängliga alternativa linjer- Översikt över möjliga omledningsbanor för trafiken.
- Ungefärliga restider- Förändringar i restid för resenärer och godstrafik på alternativa linjer.
Infrastrukturförvaltaren tar fram och utformar dessa genomförandealternativ i samråd med de sökande, med särskilt fokus på att minimera påverkan på trafiken.
Hur sökanden kan begära och medverka i en Punkt 16-utredning
Som sökande har ni möjlighet att begära att Trafikverket tar fram minst två jämförelser mellan alternativa kapacitetsbegränsningar enligt Punkt 16. För att säkerställa att dina behov beaktas i planeringen, är det viktigt att inkomma med en begäran om en sådan utredning.
Begäran ska vara Trafikverket tillhanda senast sista vardagen i januari. När vi mottagit er begäran kommer Trafikverket att påbörja Punkt 16 utredningen och gemensamt gå igenom de alternativ som kan vara mest fördelaktiga.
Delaktighet i utredningen
För att utredningen ska bli så relevant och användbar som möjligt är det viktigt att ni som sökande är aktivt deltagande genom Punkt 16-utredningen. Ert engagemang och deltagande möjliggör en utformning och anpassning av genomförandealternativen så att de på bästa sätt möter era specifika behov. Tillsammans med Trafikverket arbetar ni som sökande för att säkerställa att de utredningsalternativ som tas fram är väl anpassade till verksamheternas krav och mål.
Fördjupad dialog som alternativ
Om ni som sökande önskar en specifik och fördjupad dialog om en viss kapacitetsbegränsning, erbjuder Trafikverket även detta alternativ. Istället för en punkt 16-utredning kan en fördjupad dialog genomföras där fokus riktas mot just den kapacitetsbegränsningen som är mest relevant för er verksamhet. Genom att meddela ert önskemål om en fördjupad dialog, möjliggör ni för Trafikverket att kunna planera och bjuda in alla berörda parter till en fördjupad dialog. På så sätt säkerställs att dialogen utformas för att möta era specifika behov och fokusera på de mest relevanta frågorna.
Nyhet! X-35 rapporten utgår
I Kapacitetsstrategi Tågplan 2029 kommer uppgifter ingå som tidigare publicerats vid X-35 gällande åtgärder med mycket stor trafikpåverkan. X-35-rapporten utgår.
Kapacitetsbegränsningar med Mycket Stor Trafikpåverkan
Åtgärder som medför kapacitetsbegränsningar med mycket stor trafikpåverkan i järnvägsnätet för Tågplan 2029 finns i Kapacitetsstrategi Tågplan 2029, avsnitt 2.2 Läs mer om planerade tillfälliga kapacitetsbegränsningar med mycket stor trafikpåverkan via länken nedan.
Kapacitetsstrategi Tågplan 2029
Begäran om utredning eller om fördjupad dialog
För att inleda en utredning enligt Punkt 16 eller önskemål om en fördjupad dialog behöver Trafikverket få in er begäran senast 31 januari 2026. Begäran ska grunda sig på de uppgifter som publicerats i Kapacitetsstrategi Tågplan 2029 originalversion som publiceras den 15 december.
Använd kontaktformuläret under fliken ”kontakt” för att skicka in er begäran och inleda dialogen med oss.