
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana. Foto Elin Gårdestig
Gd har ordet: Vi kan rädda fler liv i vägtrafiken
Nyligen genomfördes Trafikverkets årliga resultatkonferens för trafiksäkerhet på väg med fokus på hur utvecklingen har sett ut inom området. Trots att utvecklingen går åt rätt håll minskar dödsolyckorna i vägtrafiken för långsamt.
Under 2024 omkom 213 personer i trafiken – färre än året innan som var 229 omkomna, men fortfarande långt från det mål vi alla måste sträva mot: noll döda och allvarligt skadade. Nollvisionen är inte bara ett mål, det är en moralisk kompass. Varje liv som räddas är en påminnelse om att vi kan – och måste – göra mer.
Balans mellan hastighet, fordon och infrastruktur
Nollvisionen har en viktig balans mellan hastigheter, fordonens säkerhetsnivå och den infrastruktur vi alla förlitar oss på varje dag. Det är i den balansen som vi avgör om fler människor ska få komma hem från jobbet, skolan eller semestern.
Vi ser dock ljuspunkter: medelhastigheten på våra vägar har minskat stadigt de senaste sju åren. Men det är fortfarande långt kvar till målet om 80 procents hastighetsefterlevnad. Samtidigt oroas vi över att insatser för att anpassa hastigheter och bygga säkra statliga vägar inte går i tillräckligt snabb takt.
Det är dessutom viktigt att rikta blicken mot de mest sårbara trafikanterna som cyklister och gångtrafikanter. Antalet allvarligt skadade ökar, särskilt bland cyklister. Här spelar ökningen av olyckor med elsparkcyklar in, men även fallolyckor bland fotgängare som nu är den vanligaste orsaken till allvarliga skador i vägtransportsystemet. Att se till att cyklister och gångtrafikanter kan färdas säkert är både Trafikverkets och kommunernas ansvar. Här behöver vi förbättra drift och vägunderhåll. Och utforma gång- och cykelpassager på bästa sätt.
Trafiksäkerhet är även en arbetsmiljöfråga
Vi får också komma ihåg ansvaret som arbetsgivaren har – här finns en dold, men högst verklig trafikrisk. Varje år omkommer 50–70 personer i arbetsrelaterad trafik i Sverige. Det är den vanligaste dödsolyckan på arbetsplatsen. Arbetsgivare har ett lagstadgat ansvar att förebygga skador, inte bara innanför dörrarna utan även ute på vägarna. Det handlar inte bara om yrkeschaufförer, utan alla som reser eller kör till möten och om alla som tar sig mellan arbetsställen, som till exempel hantverkare eller hemtjänsten.
Det finns goda exempel att inspireras av. Det schweiziska byggföretaget Holcim har minskat sina dödsolyckor med över 90 procent genom målmedvetet, systematiskt säkerhetsarbete. Det är ingen tillfällighet – det är resultatet av tydligt ledarskap, uppföljning och en stark säkerhetskultur.
Trafikverket arbetar för att bidra till den omställningen. Vi har infört krav på att hastigheter inte ska överskridas i våra entreprenader – från 2025 skärps dessa ytterligare genom krav på redovisning av efterlevnad på aggregerad nivå. Vi är också drivande i det europeiska initiativet att införa säkerhetsbedömningar för tunga lastbilar genom europeiska konsumenttest-programmet Euro NCAP.
Vägen till Nollvisionen är lång, men möjlig när vi arbetar tillsammans. Trafiksäkerhet är inte bara ett ansvar som vilar på enskilda trafikanter. Det är ett systemansvar. Tillsammans kan vi nå effektiva lösningar genom fortsatt samverkan mellan staten, myndigheter, kommuner, näringslivet och forskningen – och inte minst ett starkt ledarskap från arbetsgivare över hela landet.