EU:s nya kapacitetsförordning ett viktigt steg för svensk och europeisk järnväg
En ny EU-förordning ska göra att vi använder järnvägen i Europa på ett effektivare och smartare sätt. Tack vare TTR-projektet och en bred branschsamverkan är Sverige redan långt framme.
I november fattade EU:s ministerråd och EU-parlamentet en första överenskommelse om en ny förordning för planering av kapacitet på järnvägen. Det formella beslutet fattas i början av nästa år men redan nu arbetas det för fullt med att förbereda för införandet av förordningen, som blir lag i Sverige under 2026. Tåg- och banarbetsplaneringen ska då ske i enlighet med denna, för att få genomslag i tågplanen för 2031.
– Trafikverket välkomnar den överenskommelse som nåtts kring den nya förordningen om hur befintlig infrastruktur kan användas effektivare och smartare och hur branschens aktörer ska utbyta data med varandra. Det här är ett betydelsefullt steg mot en järnväg som är effektiv och enkel att använda i både Sverige och Europa, säger Trafikverkets Generaldirektör Roberto Maiorana och fortsätter:
– Tack vare det konstruktiva och engagerade samarbetet med branschens aktörer i Sverige och med våra kollegor bland Europas infrastrukturförvaltare har vi lyckats ro det här i hamn. Allas medverkan har varit viktig.
En omvälvande förändring i hur vi arbetar
Förordningen innebär en stor förändring jämfört med hur vi arbetar idag. Den möjliggör en mer långsiktig planering med bättre samordning och nyttjande av järnvägskapacitet, bättre dialog i branschen och ökad trafiklednings och störningshanteringsförmåga.
Genom en mer långsiktig och stabil, men samtidigt flexibel, planering av hur infrastrukturen ska användas skapas bättre förutsättningar för alla aktörer att planera och investera i sin verksamhet, att optimera kapacitetsutnyttjandet, att bättre och tidigare lösa konflikter när efterfrågan av tidtabeller och banarbeten är större än vad infrastrukturen kan erbjuda och att få ut mer trafik och banarbeten med en högre kvalitet och robusta planer.
Stora ekonomisk och miljömässiga vinster
EU kommissionen räknar med att omkring fem procent mer kapacitet på befintlig infrastruktur i Europa kan frigöras, vilket motsvarar nästan 250 miljoner tågkilometer extra kapacitet. För järnvägsföretag beräknas denna ytterligare kapacitet generera intäkter på 25 miljarder kronor under en 25 års period och för tågresenärerna innebär det fler anslutningar och större turtäthet för befintliga förbindelser.
TTR-projektet gör oss väl rustade
Tack vare TTR-projektet har Trafikverket redan kommit långt i delar av det som ingår i förordningen. TTR-projektet har varit med och utformat processer, arbetssätt och rutiner som förordningen nu bygger på och därför förenklas också införandet.
Samtidigt innebär införandet flera utmaningar. Arbetet med att tolka, definiera, utveckla och införa de nya riktlinjerna kräver fortsatt nära dialog och gemensamt ansvarstagande av alla privata och offentliga aktörer.
– Det här är en omvälvande förändring som kommer och införandet kommer att ställa krav på oss alla, men med samma goda samarbetsanda som vi haft hittills är jag övertygad om att vi kan möta dessa utmaningar. Jag ser fram emot det fortsatta arbetet där vi tillsammans utformar och planerar vad som behöver göras, hur det ska genomföras och när olika delar ska införas, säger Roberto Maiorana.
Trafikverket kommer nu att fortsätta dialogen med branschen och de europeiska samarbetspartnerna för att säkerställa en effektiv och välkoordinerad övergång till det nya.
EU:s kapacitetsförordning
En förordning om utnyttjande av järnvägsinfrastrukturkapacitet i det gemensamma europeiska järnvägsområdet. Förordningen kräver och ger infrastrukturförvaltarna stor befogenhet att utveckla och genomföra europeiska och nationella lösningar vad gäller kapacitetsplanering, trafikledning, störnings-, beredskaps- och krishantering samt affärsregler, kvalitetsarbete, tjänster, samarbete med intressenter, mm på nationell och europeisk nivå.
TSD Telematik – utbyte av information
En förordning som beskriver hur järnvägens aktörer ska utbyta information på ett standardiserat sätt och vilken information som ska utbytas. Förenklar biljettförsäljning, trafikledning, planering av tidtabeller, banarbeten, kommunikationen mellan terminaler, hamnar och infrastrukturförvaltare.
TTR – Utveckling och införande av största delen av kapacitetsförordningen
TTR är namnet på en ny process för planering och tilldelning av kapacitet på den svenska och europeiska järnvägsmarknaden som innebär ett förändrat arbetssätt för planering av kapacitet och utformning av tågplaner.
Målet är att skapa en harmoniserad, marknadsanpassad och flexibel kapacitetstilldelning för både godstrafik och persontrafik på järnvägen i Europa. Bland annat ska planeringsarbetet för kapacitetstilldelning flyttas från ett år till fem år bakåt i tid. Det handlar i grunden om omvälvande förändringar av Trafikverkets nuvarande processer samt svensk och europeisk lagstiftning.