
Mellanstora maskiner kommer att testas.
Nollutsläpp testas i praktiken
Drivmedel och energiplanering blir allt viktigare för att sänka kostnaderna i entreprenader. Vi startar nio systemdemonstrationer där nollutsläppsfordon och maskiner testas i praktiken.
– Som en stor beställare kan Trafikverket bidra till ökad användning av elektrifierade fordon och arbetsmaskiner med nollutsläpp. Första steget togs i våras då en tidsbegränsad bonus infördes för de entreprenörer som väljer att använda en tung lastbil eller större arbetsmaskin med nollutsläpp, säger Sven Hunhammar, miljödirektör.
Vi börjar i liten skala för att lära oss
Fossilfritt Sverige, som driver initiativet Klimatledarkommunerna, är också positiva till försöken. Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, menar att beslutet att genomföra systemdemonstrationer runt om i landet, tillsammans med bonusen, är en tydlig signal som driver på marknaden för utsläppsfria lösningar.
De nio systemdemonstrationerna är geografiskt nära, eller i, en klimat- eller klimatledarkommuner. Det kan skapa en lokal marknad med fler beställare som efterfrågar nollutsläppsfordon och arbetsmaskiner vid infrastrukturarbeten.
Det är sju mindre byggprojekt som är aktuella för test; cykelvägar, cirkulationsplatser eller åtgärder inom vattenskydd. Där handlar det om att använda hjullastare och grävmaskiner med nollutsläpp.
Det blir också två projekt inom vinterväghållning, där handlar det om lastbilar för snöröjning som drivs av el eller vätgas. Vi räknar med att systemdemonstrationerna kommer att upphandlas löpande under 2026 och 2027.
Rätt maskin på rätt plats med rätt laddning
– Att genomföra skarpa tester i verklig miljö innebär att vi tillsammans med entreprenörer, fordons- och maskintillverkare med flera bygger kunskap om vad det innebär att bygga eller underhålla utsläppsfritt. Målsättningen är kunna ta fram förslag på relevanta krav för nollutsläppsmaskiner och andra tunga fordon i entreprenader, säger Magnus Lindgren, senior sakkunnig fordon och arbetsmaskiner.
Med batteridrivna fordon och arbetsmaskiner blir energiförsörjningen en avgörande del av den dagliga produktions- och resursplaneringen. Förutsättningarna kommer också att vara olika vad gäller vinter och låga temperaturer samt tillgång till kapacitet i elnät.
Maskiner och tunga fordon som inte släpper ut några avgaser under drift kan minska den negativa påverkan på miljö, klimat och även sänka totalkostnaderna. Maskinförare, och övriga i entreprenaden, får också en bättre arbetsmiljö genom att avgasutsläpp, motorbuller och vibrationer minskar.