
Trafikverket sparade 238 miljoner kronor genom förebyggande underhåll
Trafikverket utvecklar i snabb takt ett modernare och effektivare järnvägsunderhåll. Ett exempel är digital bedömning av rälsens skick där man använder sig av tekniken Computer vision, datorseende.
Mätvagnar filmar Trafikverkets hela järnvägsanläggning under färd, vissa bandelar upp till sex gånger per år. Linjekamerorna som används kan leverera högupplösta bilder i hastigheter upp till 160 kilometer i timmen. Bilderna på tågbanan analyseras och tolkas med hjälp av artificiell intelligens för att identifiera sprickbildning på rälsen.
- Genom att ta högupplösta bilder av rälens yta kan fel upptäckas tidigt och ge förbättrade möjligheter att styra och peka ut var sliptåget ska slipa. Det gör att vi kan reparera skadan innan den har hunnit bli så allvarlig att hela rälen behöver bytas. På så sätt minskar vi LCC-kostnaden och samtidigt minskar vi även tågförseningar som beror på rälfel, säger Per-Olof Larsson Kråik, järnvägsanalytiker på Underhåll som samordnar arbetet med att utveckla tekniken.
Nu när vi kan titta noggrannare får vi bättre kontroll, vilket i sin tur gör att vi kan köra längre på rälerna innan vi byter. Genom att förlänga livslängden på rälen har Trafikverket undvikit dyra akuta rälsbyten och minskat driftstörningar, vilket tillsammans resulterat i en besparing på 238 miljoner kronor under ett enda år. De sparade pengarna har i stället använts till annat viktigt järnvägsunderhåll och på så sätt bidragit till att avhjälpa den underhållsskuld som finns på järnvägen.
Vi fortsätter nu att vidareutveckla tekniken och utöka användningen av AI och datadriven tillståndsbedömning till fler delar av järnvägsinfrastrukturen.
- Det här är bara början på ett teknikskifte som har mycket stora möjligheter att effektivisera järnvägsunderhållet. Målet är att skapa ett ännu mer förebyggande, kostnadseffektivt och hållbart sätt att underhålla järnvägen.
Användande av ny digital teknik är en viktig beståndsdel i Trafikverkets satsning på att rusta och utveckla anläggningen för att komma ikapp det eftersatta järnvägsunderhållet. En satsning som innebär att vi under 2025 genomför fler än 1700 arbeten i spåren - en historiskt hög siffra.