Första gröna internationella sjöfartskorridoren igång

Wasalines färja Aurora Botnia körs nu helt på biogas på sträckan Vasa–Umeå. Det blir därmed den första internationella gröna sjöfartskorridoren och alla resor sker koldioxidneutralt.

Björn Garberg, nationell sjöfartssamordnare på Trafikverket, har sedan 2022 haft regeringens uppdrag att bland annat utveckla gröna sjöfartskorridorer i Sverige. En grön sjöfartskorridor innebär att en sjöfartslinje trafikeras av fartyg som inte släpper ut några växthusgaser. Tidigt i uppdraget identifierades omkring tio linjer med stor potential att bli helt fossilfria. Ett stort genombrott är linjen mellan Umeå och Vasa, där rederiet Wasaline nu kör helt utan fossila utsläpp.

– Att Wasaline lyckas köra helt fossilfritt är unikt i världen och visar att Norden leder utvecklingen inom hållbar sjöfart. Det är extra roligt att det sker på en av de linjer som vi följt på nära håll sedan första början i uppdraget, säger sjöfartsamordnaren Björn Garberg.

Wasaline har slutit avtal med energibolaget Gasum och Stena Line, vilket gör att färjan Aurora Botnia nu kan köras helt på biogas. Rederiets mål om koldioxidneutralitet, som tidigare var satt till 2030, är alltså redan uppnått. Fartyget kan även köra på batteridrift och får under 2026 en utökad batterikapacitet till totalt 12,6 megawattimmar. Det blir då den största batterilösningen som någonsin byggts på ett passagerar- och bilfärjefartyg (ROPAX) i världen.

– Wasalines åtagande för utsläppsfri sjöfart står i centrum för all vår verksamhet. Genom vårt unika samarbete med Stena Line och Gasum kan vi nu som branschens föregångare uppnå koldioxidneutralitet redan idag. Det betyder att allt gods som fraktas och alla passagerare som reser med Wasaline gör det på ett hållbart sätt, koldioxidneutralt utan extra kostnader, säger Peter Ståhlberg, verkställande direktör för Wasaline.

Wasalines linje mellan Umeå och Vasa blir också ett viktigt bidrag för att uppfylla målsättningen i Clydebank-deklarationen. Deklarationen undertecknades av ett tjugotal länder vid FN:s klimatmöte 2021. Den innebär att det ska starta minst sex gröna sjöfartskorridorer senast i mitten av 2020-talet och fram till 2030 ännu fler.