
Pilotprojekt med retur av begagnad räl
Cirka 5 500 ton begagnad räl från spårbyte Kolbäck-Eskilstuna och Kolbäck-Valskog blir råmaterial i nyproduktion av räl. Trafikverket driver projektet tillsammans med en av våra rältillverkare.
Detta är det första av fyra pilotprojekt som ska genomföras åren 2025–2027. En räl är en enskild skena som läggs parallellt med en annan skena för att bilda järnvägsspåret. Rälen är tillverkad av högkvalitativt stål i en noggrant kontrollerad produktionsprocess.
– Projektets mål för hantering av begagnad räl är att i första hand återbruka den. För räl som inte kan återbrukas är målsättningen att högvärdigt återvinna den, genom att använda den som återvunnet råmaterial vid produktion av ny cirkulär räl, berättar Fredrik Svensson, Trafikverket, som tillsammans med kollegan Sofie Stén driver utvecklingsprojektet.
Mer hållbara metoder för att tillverka räl införs
Ambitionen är att skapa en mer cirkulär och hållbar försörjningskedja tillsammans med kontrakterade rälleverantörer. I dag finns ingen rältillverkning i Sverige, utan våra upphandlade rältillverkare har sina verksamheter i Europa.
Industrin för rältillverkning är nu inne i en omställning mot mer hållbara produktionsmetoder. Omställningen innebär en övergång från malmbaserad ståltillverkning till skrotbaserad ståltillverkning i elektriska ljusbågsugnar med förnybara energikällor. Där kan begagnade räler användas i hög andel som återvunnet råmaterial vid framställning av nya räler.
Försörjningskedjan testas i första pilotprojektet
Fokus för det första pilotprojektet är att testa försörjningskedjan, analysera kostnadsdrivare och risker, samt utvärdera den praktiska hanteringen i hela flödet hos samtliga involverade aktörer. Syftet är att identifiera förbättringsaktiviteter inför kommande pilotprojekt. Så här ser flödet ut:
- Totalt handlar det om ungefär 5 500 ton räl från spårbytet.
- Spårbytets entreprenör kapar rälen i 5-metersbitar, som lastas på lastbil och körs till Hallstahammar.
- Där kapas rälen till mindre bitar och lastas om till tågvagnar.
- De transporteras sedan vidare till rältillverkarens produktionsanläggning.
Vad händer om projektet faller väl ut?
Om pilotprojekten faller väl ut är Trafikverkets mål att införa cirkulära krav i nästa upphandling av räl, både krav på mer hållbara produktionstekniker och en högre andel återvunnet stål i rältillverkningen.
Det långsiktiga målet är att säkerställa tillgången till nytillverkad, cirkulär räl med så låg klimatpåverkan som möjligt, genom att kunna förse våra rältillverkare med högkvalitativt stål i form av begagnad räl. Det kan också bli ett viktigt bidrag till att uppnå vårt mål om en klimatneutral infrastruktur 2040.