Unik metod för digital spårövervakning minskar tågförseningar

En ny, unik metod för att hitta fel på baliser testas nu på en tredjedel av landets järnvägar, med färre stopp i trafiken och mindre tågförseningar som följd.

Balisgrupp Stockholms central.Foto: Anders Backéus

Utvecklingen av ett modernare och effektivare järnvägsunderhåll pågår i snabb takt och nya landvinningar görs hela tiden. Ett exempel och den nya metod för att upptäcka balisfel i anläggningen som utvecklats av Åtgärd 8, ett av projekten i program Duva - datadrivet och intelligent järnvägsunderhåll.

– Baliser är placerade längs järnvägsspåret och är en del av järnvägens signalanläggning. Om de är trasiga kan de orsaka stopp och förseningar i trafiken. Därför är det så viktigt att reparera dem i tid, säger projektledare Jan Toröd.

Tekniken går ut på att tåg i reguljär trafik, med hjälp av ombordutrustning, skickar data trådlöst till Trafikverket vid varje balisfel. På så sätt kan felaktiga eller trasiga baliser upptäckas och åtgärdas snabbare, med färre stopp i trafiken och mindre tågförseningar som följd.

– Utrustningen finns idag på ett 60-tal fordon tillhörande Mälardalstrafik och Tåg i Bergslagen, vilket gör att vi täcker stora delar av Stockholm, Mälardalen och Bergslagen, och därmed en tredjedel av landets alla baliser. Ytterligare förstärkning kommer inom kort från SL:s pendeltåg och 2027 ska hela landet vara täckt, berättar Jan Toröd.

Det här första året har ett hundratal baliser bytts ut med det nya arbetssättet, antingen för

Jan Toröd, Trafikverket 

att de redan var trasiga eller för att de höll på att bli det och därför behövde bytas i förebyggande syfte. I takt med att analysen av informationen från tågen automatiseras kommer fler baliser kunna identifieras och bytas ut ännu snabbare.

Unikt i Europa

Att binda ihop fordonsdata med konkreta åtgärder i anläggningen på det här sättet är en metod som är unik i Europa. Helt kort så går det till så att när ett fordon passerar en balis skickas ett meddelande till fordonets balisantenn, som är kopplad till ombordsystemet. Meddelandet anger exempelvis hastighet, lutning eller om en signal visar stopp eller kör. Om en balis inte har blivit läst, eller om den har något fel, visas detta som ett balisfel på instrumentpanelen i förarhytten. Informationen skickas trådlöst direkt till Trafikverket där den analyseras för att upptäcka vad det är för fel samt hur bråttom det är att åtgärda felet.

Förutom balisfel samlas det också in data från baliser som är på väg att gå sönder, vilket gör det möjligt att arbeta förebyggande med att byta ut dem innan det sker.

Bättre koll på anläggningen gör att underhållet kan förebyggas

Genom den digitala övervakningen får Trafikverket bättre kontroll på anläggningen och kan förebygga underhållet. Just nu utvecklas en mobilanpassad version av mjukvaran som ska användas av både underhållsentreprenörer och signalare ute i regionerna.

– När entreprenören inte längre behöver prova sig fram för att hitta felet kortas tiden för felsökning och det krävs mindre tider i spår. Sammantaget blir underhållsarbetet enklare, effektivare och mer kostnadseffektivt, säger Jan Toröd.

En samhällsekonomisk nytta för hela branschen

Stefan Skans, Mälardalstrafik 

Den samhällsekonomiska nyttan för hela branschen är stor. Att få ner antalet tågstörande fel och minska förseningarna är värt många miljoner kronor per år.

Mälardalstrafik, som har varit med från start är mycket nöjda med samarbetet.

– Vi tycker att Åtgärd 8 programmet har hjälpt oss i våran felsökning på fordonen, genom att få reda på vilka individer som har avvikande felstatistik, vilket gör det lättare för oss att identifiera och åtgärda vissa typer av fordonsfel snabbare, säger Stefan Skans på Mälardalstrafik.