
Trafikverket föreslår tre miljarder till ombordutrustning för ERTMS
Stödet föreslås i ett regeringsuppdrag och ingår i det förslag på nationell plan 2026-2037 som Trafikverket lämnade till regeringen den 30 september. Tyngdpunkten ligger runt år 2030.
Cirka 300 fordon är idag utrustade med ERTMS. Mellan 2025 och 2033 behöver samtliga fordon, som ska användas på den svenska järnvägen utrustas för att kunna fortsätta trafikera alla sträckor.
Person- och godståg kan få upp till 75 procent av kostnaden i stöd
Person- och godståg bör få möjlighet till statligt stöd som sedan kan kombineras med stöd från EU via Fonden för ett sammanlänkat Europa. Det maximala sammantagna stödet kan vara upp till 75 procent av kostnaden, varav 50 procent från det svenska statliga stödet.
Det svenska statliga stödet är maximalt hälften av de direkta kostnaderna, det vill säga inköp och installation av den tekniska utrustningen. Första typfordonet kan maximalt få 10 miljoner kronor. Övriga i serien högst fyra miljoner kronor. Denna skillnad beror på att första fordonet i en serie är dyrare än de efterföljande.
Museala tåg får stöd för upp till 7 stycken fordon som täcker hela kostnaden per fordon upp till maxtaket. Fordon som används för underhåll av järnvägen exkluderas från stöd. Kostnaden för detta ska som tidigare hanteras i underhålls- eller investeringskontrakten. Detta krav finns redan idag, men efterlevnaden har inte fungerat i tillräckligt hög grad. Här behöver Trafikverket bli en tydligare beställare.
Regeringen gav i februari 2025 Trafikverket uppdraget att ta fram investeringsstöd för järnvägsfordon som utrustas för det nya signalsystemet ERTMS. Syftet var att stödet ska bidra till att ERTMS ska kunna införas snabbare.
Vissa fordonsägare har, helt eller delvis, redan installerat ombordutrustning för ERTMS. För att stödet inte ska snedvrida konkurrensen och missgynna de fordonsägare som redan har installerat utrustningen ingick i uppdraget att se över möjligheterna till retroaktivt investeringsstöd.
Retroaktivt stöds inte enligt EU:s riktlinjer och beslutspraxis
Trafikverket har gjort en noggrann juridisk genomlysning och vridit på varenda sten som går att vända. Trafikverkets bedömning är att EU:s regelverk inte medger retroaktivt stöd.
För att kommissionen ska godkänna ett stöd ska det vara nödvändigt och ha en stimulanseffekt. Det innebär att det krävs att investeringen inte hade blivit av utan stöd. Kommissionens beslutspraxis har i vissa fall medgivit retroaktivt stöd, men då har tågoperatörerna blivit utlovade stöd innan de har gjort sin investering av berörda länders regeringar. Så har fallet inte varit i Sverige.
Tågoperatörer som redan har installerat ombordutrustning kan söka medel för utbyte av radiokommunikationen från GSM-R till FRMCS.
I förslaget till ny nationell plan sker en kraftig satsning på järnvägen. Hela signalområdet föreslås få ca 51 miljarder kronor. Utöver detta ligger tre miljarder för ombordutrustning. Därtill kommer satsningar på kommunikation såsom optiska kablar och GSM-R samt FRMCS m.m.
Christian Löf har varit uppdragsledare och Christian Arntzen har varit projektledare. Båda finns på järnvägsutveckling på Planering.