Regeringen föreslår att ERTMS-införandet ska vara klart 2042

I regeringens infrastrukturproposition som lämnades till riksdagen i början av oktober finns målsättningen att det nya signalsystemet ska införas i hela det statliga järnvägssystemet till 2042.

Målsättningen grundar sig på Trafikverkets bedömning att om upprustningen av signalanläggningen inte är färdig under 2040-talet försämras funktionen och i förlängningen kan delar av järnvägen sluta att fungera. I takt med att det nya signalsystemet införs ska det nuvarande ATC-systemet avvecklas. Trafikverket kommer att få i uppdrag att ta fram en strategi utifrån den nya målsättningen.

Införandet av det nya signalsystemet innebär även krav på fordonsägare att investera i utrustning för att kunna hantera det nya systemet. Hittills har en viss del av kostnaderna för svenska fordons ombordutrustning kunnat finansieras via EU-bidrag. I propositionen framgår att regeringen avser att återkomma i frågan om finansiering av ombordutrustningen för att skynda på införandet.

I Trafikverkets inriktningsunderlag från januari i år har vi angett att de totala satsningarna för ERTMS bör uppgå till drygt 42 miljarder kronor för planperioden 2026–2037.