
Leverantörens första val
Trafikverket ska vara leverantörens förstaval. Vi ska vara attraktiva för de attraktiva. De bästa och pålitligaste leverantörerna ska tycka att Trafikverket är den affärspartner de helst vill samarbeta med.
Håll dig uppdaterad om Trafikverkets affärer - prenumerera på Leverantörsnytt
Nyhetsbrevet innehåller nyheter om inköp, arbetsmiljö, klimat och miljö, forskning och utveckling och utkommer 5-6 gånger per år.
Leverantörsmarknaden står för mer än 70 procent av Trafikverkets omsättning. Att vara leverantörens förstaval är därför helt avgörande för vår egen förmåga. När vi är prioriterad som kund får vi tillgång till marknaden och de bästa leverantörerna. Vi får konkurrens och motiverade leverantörer som ser till Trafikverkets behov. Detta gynnar utveckling av metoder och lösningar, och det är dessutom kostnadseffektivt.
En grundläggande förutsättning är att vi har goda relationer med våra leverantörer; det skapar tillit vilket i sin tur leder till bättre affärer. Vi vet att det är lönsamt och kostnadseffektivt att samarbeta och goda relationer är viktigt för ett lyckat samarbete. Därför ska vi lyssna vi på våra leverantörer i ett tidigt skede för att få till den bästa affären.
Det här gör vi för att vara leverantörens förstaval
För att nå vårt mål genomför vi en rad åtgärder inom fyra prioriterade områden, som illustreras av en fyrklöver:
- Bygga relationer
- Affärsformer
- Beslutsfattande
- Sänkt konfliktnivå
Vi bygger goda relationer med våra leverantörer
- Vi genomför regelbundna möten på ledningsnivå med de tio största leverantörerna, både svenska och internationella
- Våra regionala chefer har regelbundna möten med leverantörernas regionala chefer för att lyssna och bygga relationer
- Vi har ett nära utvecklingssamarbete med Byggföretagen, Innovationsföretagen och Swedtrain
- Vi tar fram nya samarbetsformer i projekten som bygger på lyssnande och dialog
- Vi genomför regionala leverantörsdagar varje år för att träffa våra leverantörer och presentera aktuella affärer
Vi utvecklar våra affärsformer
- Vi utvecklar vår förmåga att göra rätt val av affärsupplägg när det gäller
- Hur vi utvärderar anbud – bästa förhållande mellan pris och kvalitet, lägsta pris
- Val av entreprenadform och riskbalans
- Ersättningsmodeller
- Drivkraftsstimulerande affärer
- Segmentering av projekt
- Vi testar nya affärsmodeller till exempel alliansmodellen och FIDIC
- Vi har tydliga inträdeströsklar, med särskilt fokus på projekt över 500 miljoner kronor
- Vi tillhandahåller förfrågningsunderlag på engelska och godtar engelska som arbetsspråk i projekt
Vi fattar snabba beslut och sänker konfliktnivån
- Vi genomlyser befintliga tvister och bestridda fordringar i pågående och genomförda kontrakt
- Vi upprättar enhetligt ”contract scorecard” i alla nuvarande och framtida projekt över 500 miljoner kronor
- Vi har en beslutstrappa i projekt: max tre månader för ombud
Läs mer och se våra videor på Youtube via länkarna nedan.